Sådan skaber du et brand for din virksomhed på Instagram.
Hvad er branding?
Før vi går i dybden med branding på Instagram, skal vi se på, hvad branding er. Branding handler ikke kun om at have et logo eller en tagline. Det er meget mere end det. “Det er summen af alt det, din kunde tænker på, når han eller hun tænker på din virksomhed.” Dit brand skal afspejle, hvem du er som virksomhed, og det skal være konsistent på alle platforme.
Hvorfor er det vigtigt at have et brand?
For at komme i gang med Instagram for din virksomhed skal du have en Instagram-konto – hvis du allerede har en personlig konto, kan du bruge denne, eller du kan oprette en helt ny konto. Du bør også koble din konto til din Facebook-side, så dine indlæg også deles der. Hvis du ønsker at promovere din virksomhed og få et publikum, er det vigtigt, at din profil er “forretningsklar”.
Når du opbygger dit brand på Instagram, er det vigtigt, at du har et ensartet udseende på alle dine konti på de sociale medier. Du ønsker ikke, at folk bliver forvirret af forskellige logoer eller billeder, der ikke passer sammen.
Instagram er en fantastisk måde at promovere din virksomhed på. Over 80 % af konti følger en virksomhed på Instagram. Med et så stort publikum er platformen et fantastisk sted for virksomheder at være. Det er dog blevet sværere end nogensinde før at blive bemærket uden en stor følgerskare. Brands kæmper konstant om deres følgers opmærksomhed sammen med opmærksomheden fra platformens 800 millioner månedligt aktive brugere.
Med dette i tankerne har vi samlet nogle tips til branding og markedsføring af din virksomhed på Instagram:
1. Del billeder bag kulisserne
2. Giv et smugkig på kommende produkter
3. Vis kundefotos og udtalelser fra kunder
4. Vis medarbejder- og kundehistorier
5. Afhold konkurrencer og giveaways
6. Gå live!
1. Del billeder bag kulisserne
Instagram er en fantastisk platform til at dele billeder, samarbejde med andre brands og engagere dig med dine følgere på en sjov måde. Faktisk gør Instagrams visuelle karakter det til et ideelt sted for virksomheder til at dele fotos bag kulisserne.
Fotos bag kulisserne er en fantastisk måde at tilføje autenticitet til dit brand og vise menneskene bag det. De kan hjælpe dig med at skabe mere kontakt med dit publikum og få dem til at føle sig tættere på dig.
Folk kan godt lide at se, hvad der sker bag kulisserne hos deres yndlingsmærker, uanset om det er kontoret, de arbejder på, det team, de arbejder sammen med, eller hvordan deres produkter bliver fremstillet. Denne form for indhold bliver mere og mere populært på de sociale medier, især Instagram.
Billeder bag kulisserne på Instagram kan være en fantastisk måde at opbygge tillid til dine følgere og engagere dem i dit brand på.
Lad os tage et kig på, hvorfor disse typer fotos er så vigtige for virksomheder, og hvordan du kan bruge dem effektivt for dit eget brand!
Så når det kommer til Instagram, er der ingen grund til ikke at dele billeder af din virksomhed bag kulisserne. Faktisk bør det være et af dine hovedfokuspunkter, når du bruger den sociale medieplatform.
Indhold bag kulisserne er en fantastisk måde at give dine følgere et indblik i det virkelige dig/din virksomhed på, og det kan være med til at skabe tillid samt en reel forbindelse til dit publikum.
2. Giv et smugkig på kommende produkter
Hvorfor? Fordi det ikke er en engangstaktik. Det kan være en del af en langsigtet strategi, der skaber forventning til din seneste produktlancering eller kampagne. Resultatet er mere end blot et par likes eller retweets – du kan opbygge et aktivt og engageret fællesskab omkring dit brand. Smugkiggene og billederne bag kulisserne skaber forventning om dine produkter. Hvis du kan skabe en følelsesmæssig forbindelse til produktet, vil det gøre det mere eftertragtet. Folk kan lide at føle, at de er med på noget særligt, og det gælder især, når det drejer sig om populære mærker. Dine kunder vil gerne være involveret i dit brand, så hvorfor ikke lade dem være med?
Instagram er blevet det rette sted at være for virksomheder, der ønsker at øge deres eksponering, engagere sig med forbrugerne og skabe indtægter. Ifølge Instagram er der 25 millioner virksomhedsprofiler på platformen, og 80 procent af brugerne følger mindst én virksomhed. Desuden er engagementet højere på Instagram end på nogen anden social mediekanal.
Instagram er en fantastisk platform for virksomheder til at dele deres produkter og tjenester. Det er et sted, hvor du kan dele dine idéer, vise dine produkter og få øjeblikkelig feedback fra kunderne. Ved at give et smugkig på dine produkter kan du opbygge dit brand på Instagram. Du kan give et glimt af, hvordan produktet ser ud, hvordan det fungerer, og hvordan det vil hjælpe brugerne. Dine følgere skal vide, hvad de kan forvente, når de ser et billede, som du har lagt op. Stilen, farverne og de anvendte filtre skal være konsekvente, så folk kan genkende dine opslag, selv når de scroller gennem deres feed. De indlæg, som du deler, skal udløse en følelsesmæssig reaktion hos publikum, som får dem til at engagere sig i dit brand. Det kan du gøre ved at bruge smukke visuelle billeder, iscenesætte dine billeder godt eller bruge et meget følelsesladet sprog i billedteksterne til dine indlæg.
3. Vis kundefotos og testimonials frem
Hvis du ønsker at få flere kunder på Instagram, skal du vise dit bedste arbejde frem – og hvilken bedre måde er der end gennem dine eksisterende kunder?
Det er ligegyldigt, om du driver en lille butik eller er en selvstændig freelancer. Dine tilfredse kunder er det mest effektive værktøj i dit marketingarsenal. Det skyldes, at de allerede har oplevet dit produkt eller din service på egen hånd og kan dele deres historie med folk, der måske er interesseret i det.
Et kundeudtalelse er enhver udtalelse, der giver kredit til en virksomhed på baggrund af kundens oplevelse med den. Målet med at dele positiv feedback fra tidligere kunder på din Instagram-konto er at opbygge tillid og troværdighed hos nye potentielle kunder, som leder efter sociale beviser, før de træffer en købsbeslutning.
Del billeder af folk, der bruger dit produkt
Når du deler billeder af mennesker – uanset om de er kunder, medarbejdere eller fans – der bruger dit produkt, gør det oplevelsen mere menneskelig og hjælper folk med at forestille sig, at de selv kan nyde dit produkt. Dette kan være særligt effektivt, hvis du sælger produkter, der er relateret til rejser, mad eller mode, fordi folk elsker at se billeder af andre, der nyder disse ting.
Del kundeanmeldelser/testimonials
Dette er en fantastisk måde at opbygge sociale beviser for dit brand på. Hvis du har glade kunder, der sender dig begejstrede e-mails eller skriver på sociale medier om deres oplevelse med din virksomhed, så del deres tanker med verden! Det gør det mere visuelt og engagerende.”
Hvorfor kundefotos kan være mere effektive end annoncer
Reklamer, hvad enten det er på sociale medier eller i trykte medier, er så overforbrugt, at folk har udviklet bannerblindhed – en tendens til at ignorere enhver annonce, der ligner en annonce. Det samme kan gælde for reklameindlæg på din egen Instagram-konto, især hvis de alle er produktbilleder. Dine følgere har sandsynligvis set utallige annoncer ligesom dine.
Derimod er kundebilleder interessante og anderledes end alt andet, de har set i dag. De skiller sig ud fra mængden af andre visuelt lignende opslag ved at være unikke og personlige. De skaber en følelsesmæssig forbindelse med seeren, fordi de ofte indeholder historier om, hvordan en persons liv blev ændret til det bedre takket være dit produkt eller din tjeneste. Og fordi du ikke direkte sælger noget på disse billeder, udløser de ikke den samme “annonceundgåelsesreaktion” som traditionelt markedsføringsindhold.
Det handler om storytelling, og de sociale medier er platformen til at fortælle din historie til verden. De mest populære platforme som Instagram er stedet, hvor du kan skabe et følge, opbygge troværdighed og dele historien om dit brand med verden.
Branding på Instagram er vigtigt, fordi det siger meget om, hvem du er som virksomhed, hvem din målgruppe er, og hvad dine værdier er. Den bedste måde at starte branding på Instagram på er ved først at forstå, hvordan du ønsker at portrættere dit brand.
4. Vis medarbejder- og kundehistorier
Instagram er et effektivt markedsføringsværktøj for virksomheder, men mange virksomheder gør det forkert. Det er ikke nok bare at poste billeder af dine varer og forvente, at folk vil købe dem. Du skal bruge tid og kræfter på at fortælle din historie – og gøre den interessant nok til, at folk har lyst til at følge med. Det er en visuel platform, og brands udnytter den ved at vise deres medarbejdere, historier og kultur frem for at tiltrække nye kunder.
Den bedste måde at gøre det på er ved at inkorporere en række forskellige former for indhold på din Instagram-konto.
Det hele starter med dine medarbejdere. Det er ligegyldigt, om du har 20 eller 2.000 medarbejdere – at vise deres arbejde, passioner og personligheder vil være med til at styrke din brandidentitet. Folk kan godt lide at føle sig forbundet med de mærker, de køber af. Ved at vise øjeblikke bag kulisserne, hvor medarbejderne har det sjovt, får du dem til at virke mere menneskelige, hvilket skaber tillid mellem din virksomhed og dine kunder. Start med at dele billeder af begivenheder, der foregår på dit kontor – vigtige møder, firmafrokoster, julefrokoster og meget mere. Efterhånden som dit Instagram-publikum vokser, kan du tage et skridt videre ved at præsentere individuelle medarbejdere. Du kan f.eks. fremhæve en person, der netop er blevet forfremmet eller har haft en stor gevinst på salgsgulvet.
Du kan også dele livsstilsbilleder, der giver et indblik i, hvad de laver uden for arbejdet. Disse typer af medarbejderfunktioner er fantastiske, fordi de giver dig mulighed for at dele historier fra det virkelige liv om dine teammedlemmer.
Hvis du vil have folk til at føle sig forbundet med dit brand, skal du vise dem, hvordan andre bruger det. Hvis nogen f.eks. bruger et af dine produkter på en uventet måde, skal du dele et billede på Instagram og give personen æren for det. Dine kunder er en anden god kilde til Instagram-indhold, for når folk hører om andre mennesker, der bruger produkter, de elsker, hjælper det dem til at føle sig sikre i deres købsbeslutninger. Brug Instagram som et sted, hvor du kan fremhæve kundefeedback (positive anmeldelser fra Google eller Trustpilot), kundeudtalelser (korte videoklip) og fotos.
Vær kreativ med billedtekster: Det er let at overse billedtekster på sociale medier, men de kan være lige så vigtige som de billeder, du deler.
5. Afhold konkurrencer og giveaways
Mange af de mest succesfulde brands på Instagram afholder events som konkurrencer, giveaways og produktlanceringer. Dette giver deres kunder en chance for at interagere med deres brand på en sjov og engagerende måde, hvilket opmuntrer dem til at fortsætte med at følge kontoen.
Selv om de fleste mennesker allerede ved, hvordan man bruger Instagram, er der et par ting, du skal vide for at begynde at poste godt indhold.
Tag dine indlæg for at opnå søgemaskineoptimering (SEO). Når du søger efter din næste yndlingsartikel, skal du ikke bare se på listen over indlæg fra folk inden for et par hundrede kilometer fra hvor du befinder dig; søg på produktnavnet og se, hvilke andre billeder der kommer frem. Dit mål her er at få så mange mennesker som muligt til at klikke sig videre til din side, så de kan få mere at vide om din virksomhed.
Udform dit indlæg på en måde, der gør det nemt for folk at dele det. Prøv at bruge hashtags sammen med oplysninger om den konkurrence eller giveaway, du kører; dette vil hjælpe dig med at finde potentielle nye følgere, der leder efter nogen med fælles interesser. Den bedste måde at gøre dette på er at tilføje dem som en mulighed, når du uploader dit billede. I stedet for at skrive “Jeg giver denne genstand væk” kan du f.eks. skrive noget i stil med: “Dette er min seneste giveaway; deltag her:
Få flere mennesker til at blive begejstrede for dit brand ved at køre en konkurrence eller giveaway på Instagram. Sådan gør du:
Trin 1) Tænk over dit mål. Hvad ønsker du at opnå? Ønsker du at øge antallet af følgere, engagere dig med eksisterende følgere eller generere leads? Svarene vil være med til at bestemme, hvilken type konkurrence eller giveaway du skal køre.
Trin 2) Bestem, hvad du skal give væk. Uanset om det er en kampagne for et produkt eller en tjenesteydelse eller noget helt andet, skal præmien være relevant for dit brand og din målgruppe. Hvis din virksomhed sælger sko og tilbehør online, kan du overveje at give gavekort for at stimulere salget.
Trin 3) Beslut dig for regler for deltagelse og kriterier for udvælgelse af vindere. Fastsæt en tidsramme for, hvornår konkurrencen begynder og slutter, så deltagerne ved, hvornår de skal være tilmeldt for at kvalificere sig. Vælg, om du vil udvælge vinderne på baggrund af færdigheder (bedste originale foto), held (tilfældig lodtrækning) eller begge dele.
Konkurrencer og giveaways kan være en god måde at holde dine følgere engagerede og tiltrække nye. Den største fordel ved at afholde en konkurrence på Instagram er, at det er nemt for dine følgere at deltage. Med få klik kan en person synes godt om, kommentere eller tagge et billede eller følge din side med få klik.
Reglerne for konkurrencer er enkle: Hvis du vil afholde en konkurrence ved hjælp af Instagrams funktioner, skal du gøre følgende:
Du skal angive vilkår og betingelser for kampagnen i dit Instagram-opslag.
Du må ikke bede deltagere om at tagge andre.
Sørg for, at hver deltager er mindst 13 år gammel.
Sørg for, at konkurrencen ikke er sponsoreret, støttet eller administreret af Instagram eller en anden social medieplatform.
6. Gå i luften!
nstagram Live er et effektivt værktøj, der kan vække din målgruppes interesse og få dig bemærket i stor stil. Funktionen har eksisteret siden 2016, men mange virksomheder er først lige ved at finde ud af, hvordan de kan bruge den til deres fordel.
Med Instagram Live kan virksomheder udsende videoer i realtid af begivenheder, produktlanceringer, indhold bag kulisserne eller alt andet, der foregår i virksomheden. Det er med til at opbygge en personlig forbindelse med dit publikum og dele noget unikt med dem.
Det er også en fantastisk måde at reklamere for nye produkter eller tjenester, som din virksomhed lancerer. Du kan endda annoncere, hvornår du går live, så folk kan sætte kryds i deres kalendere og forberede sig på det.
Livevideo er en fantastisk måde for virksomheder at komme i kontakt med deres kunder på Instagram. Uanset om du laver en produktdemonstration, er vært for en Q&A eller deler øjeblikke bag kulisserne, kan du ved at gå live på Instagram opbygge dybere forbindelser og engagere dig med dine følgere i realtid.
Her er nogle måder, hvorpå du kan få mest muligt ud af din næste livevideo:
Vær autentisk. Live-video er rå og uredigeret – og det er det, der gør den så speciel! Du skal ikke bekymre dig om perfektion – fokuser i stedet på at være dig selv og bringe det bedste fra din virksomhed til dine kunder.
Svar på kommentarer. Når folk stiller spørgsmål eller efterlader kommentarer under din livevideo, skal du tage dig tid til at svare på dem. Dette er med til at skabe en autentisk forbindelse mellem dig og dit publikum og viser samtidig, at du er engageret i at yde god kundeservice.
Live-videoer får folks opmærksomhed, og når du er en virksomhed, der forsøger at skille sig ud fra mængden, kan det være uvurderligt.
Når du starter en liveudsendelse på Instagram, får dine følgere en notifikation, så de ved, at de skal stille ind. Og hvis du er heldig, vil din udsendelse blive vist i Instagrams stories og på Explore-siden for at give et endnu bredere publikum
Okay, så nu ved du, hvorfor det er godt at gå live på Instagram for din virksomhed. Men hvad skal du tale om?
Hvis du overhovedet har forsket i videomarkedsføring, er der stor sandsynlighed for, at du allerede kender svaret på det spørgsmål. Men her er de alligevel:
Live-streams er gode til at promovere dine produkter og tjenester.
Brug dem til at vise din ekspertise ved at besvare spørgsmål, som folk måtte have om det, du laver, eller det, du sælger.
Live-videoer kan hjælpe med kundesupport ved at tage fat på almindelige klager og give løsninger lige på stedet.
Du kan også bruge livevideoer til at give folk adgang til din virksomhed eller dit brand bag kulisserne. Vis alle, hvor hårdt du arbejder!
Faktisk får Instagram Live-videoer tre gange så mange kommentarer som almindelige videoer.
Her er et par tips til at få mest muligt ud af denne funktion:
1. Vær kreativ. Hvordan kan du bruge Instagram Live på en måde, der er unik for dit brand? Hvis du for eksempel driver en restaurant, kan du f.eks. gå live med din kok, mens han eller hun tilbereder en af dine signaturretter. Mulighederne er uendelige!
2. Bliv personlig. Hvad ønsker du, at dine følgere skal vide om dig og din virksomhed? Er der nogle elementer bag kulisserne, som de måske vil nyde at se? Måske er det den proces, der ligger til grund for fremstillingen af dine produkter, eller den daglige rutine på din virksomhed. Uanset hvad, er det vigtigt at give folk et indblik i, hvem du er, og hvad du står for.
3. Bliv organiseret! Spring ikke bare ud i at gå live uden at have en plan på plads først…
Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding
Sådan skaber du en brugervenlig hjemmeside
Webdesign tips til mindre virksomheder: Sådan skaber du en brugervenlig hjemmesideEn brugervenlig hjemmeside er afgørende for at tiltrække og fastholde besøgende. I dette indlæg vil vi dele nogle vigtige tips og bedste praksis for at skabe en hjemmeside, der imponerer...
Hvorfor din virksomhed har brug for en webshop udover sociale medier
Hvorfor din virksomhed har brug for en webshop udover sociale medierI en verden, hvor sociale medier er blevet en integreret del af vores hverdag, er det ikke underligt, at mange virksomheder vælger at sælge deres produkter direkte via disse platforme. Men er det nok?...
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer - Optimer din hjemmeside for at dominere søgemaskinerneVil du forbedre din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne og øge din organiske trafik? At mestre kunsten af On-Page SEO er nøglen til succes. I denne ultimative guide vil vi...