Hvorfor storytelling er vigtigt for dit websted
I denne guide vil vi fortælle, hvordan du kan bruge storytelling-teknikker til at forbedre din virksomheds markedsføringsindsats og blive mere overbevisende i dine interaktioner med kunder og klienter. Når du udarbejder din virksomheds storytelling, skal du fokusere på autenticitet frem for perfektion. Prøv ikke for hårdt at komme med en perfekt poleret fortælling – læserne vil gennemskue denne uautenticitet og blive afvist af den. Fortæl bare din historie så godt du kan fra hjertet, og dine kunder vil sætte pris på denne indsats.
Hvad er storytelling, og hvordan kan du bruge det til at hjælpe din virksomhed?
Storytelling er ganske enkelt en måde at præsentere information på, som vækker publikums interesse og holder læseren involveret. Nogle af de mest populære medier omfatter film, tv-shows, romaner, dokumentarfilm og radio. Men storytelling kan bruges i mange forskellige typer medier: musik, videospil, malerier og magasiner er alle former for storytelling, hvis de engagerer deres publikum med information.
Et vigtigt aspekt af storytelling på dit websted er, at når besøgende læser noget, har de en tendens til at huske ca. 55 % af det, de læste og forstod; men når de lytter til noget (f.eks. en video eller lydpræsentation), beholder de 95 % af oplysningerne i hukommelsen.
Virksomheder har i årevis brugt storytelling til at promovere deres mærker.
Storytelling er et kraftfuldt værktøj, og hvis det bruges på den rigtige måde, vil det hjælpe din virksomhed med at få maksimal eksponering af dit brand. Nøglen til storytelling er at skabe en historie, der fanger publikums opmærksomhed. Hvis du kan gøre dette, vil du have større succes med at få folk til at læse det, du har skrevet, i stedet for at klikke væk efter de første par sætninger.
Tænk bare på alle de gange, hvor du har hørt en god historie. Hvad var det ved historien, der gjorde den så interessant? Var det, fordi den fik dig til at føle noget? Var det, fordi du kunne relatere til det, der skete? Eller måske var det, fordi der skete en masse handling i løbet af kort tid. Uanset årsagen kan denne form for historiefortælling også bruges på dit websted.
Hvordan kan storytelling fortælle din virksomheds brand?
Storytelling er en fantastisk måde at skabe kontakt med dine kunder på. Det handler ikke bare om at fortælle nogen om dit produkt eller din service, men om at fortælle dem historien om, hvordan du er nået dertil, hvor du er i dag.
Storytelling kan bringe både din virksomhed og dine kunder sammen og vise dem, hvorfor du er anderledes, hvilke værdier du har, og hvad der gør dig til noget særligt. Når det gøres rigtigt, kan storytelling være et effektivt redskab til at opbygge et forhold mellem et brand og dets publikum.
Storytelling er den generelle betegnelse for al historiefortælling. Den er altid blevet brugt af mennesker til at formidle viden, men den har også en dyb psykologisk komponent. I indlægget her skal vi tale om brugen af storytelling i virksomheder som et brandingværktøj.
Salg er historiefortælling.
Salg er kunsten at overtale nogen til at give dig deres penge i bytte for dit produkt eller din tjeneste. Storytelling er kunsten at bruge fortællinger til at fremkalde følelser, skabe tillid og overtale et publikum til at handle.
Med andre ord er salg og storytelling næsten identiske processer.
Vigtigheden af historiefortælling
For det første, hvorfor er det så vigtigt at fortælle historier? Historier giver os mulighed for at udtrykke os på en meget mere kreativ og følelsesmæssig måde, end hvis vi blot forsøger at forklare ting med fakta og tal.
Storytelling giver os mulighed for at tiltrække vores publikum følelsesmæssigt med den historie, vi fortæller, og få dem til at føle sig som en del af den historie – noget, der ikke sker med kolde data. Desuden kan historier fortælles på forskellige måder, så indholdet tilpasses til hvert enkelt publikum.
Historier skal forstås som budskaber eller fortællinger, der gør det muligt for vores brand at identificere sig med et produkt eller en tjenesteydelse og skabe forbindelse til vores målgruppe. Den største forskel mellem storytelling og reklame er, at sidstnævnte fokuserer på at sælge, mens storytelling fokuserer på at overføre følelser gennem historier – og det er nøglen for brands i dag.
Psykologien bag storytelling: Hvorfor det virker
Storytelling er en vigtig del af menneskets historie, som stadig bruges i dagens verden. Gennem tiden har mennesker fortalt historier i mange forskellige former, herunder talte ord, billeder og skrevne ord. Mens metoderne har ændret sig, har grundene til, at vi fortæller historier, ikke ændret sig. Historiefortælling er en måde at komme i kontakt med andre på og videregive information gennem generationer.
Historiefortælling går videre end underholdning og har vist sig at have en positiv indvirkning på vores kognitive evner – den kan hjælpe os med at huske fakta bedre og overbevise os om at handle på bestemte idéer. Som sådan er storytelling et kraftfuldt værktøj for brands, der ønsker at engagere deres målgrupper mere effektivt.
Sådan bruges storytelling i marketing
Hvis du ønsker at opbygge stærkere kunderelationer og gøre nye potentielle kunder til loyale kunder, skal storytelling være en vigtig del af din markedsføringsstrategi. Brands erkender værdien af at engagere deres publikum gennem storytelling og udnytter det på mange måder.
Storytelling kan hjælpe dig med at øge dit salg
Storytelling er den vigtigste måde at skabe kontakt til dine kunder på en meningsfuld og følelsesmæssig måde. Det er ikke så let, som det lyder, men det er vigtigt.
Historier vækker genklang hos folk, fordi de ikke bare er fakta og tal. De er også følelsesmæssigt engagerende og mindeværdige.
Storytelling er ikke kun for børn eller fiktionsforfattere. Mennesker er skabt til at reagere på historier, som hjælper os med at forstå vores omgivelser og verden omkring os.
Storytelling er den mest effektive måde at formidle idéer til verden på i dag. Storytelling kan ikke kun være med til at opbygge dit brand, men er også en vigtig del af skabelsen af salgsfremmende indhold som casestudier, blogindlæg og webside-tekster, der konverterer besøgende til købere.
De bedste historier er personlige eller anekdotiske; de indeholder ofte en fejlbehæftet hovedperson, der lærer noget om sig selv eller sit miljø (og deler denne lektie med dig).
Folk elsker historier, og når det kommer til salg, kan en historiefortælling være en yderst effektiv måde at skabe en overbevisende pitch på. Men hvad betyder det at fortælle en historie?
Storytelling i erhvervslivet tager mange former. Du kan inddrage historier i din præsentation eller salgstale, fortælle historier om dit produkt eller din tjenesteydelse eller dele historien om din virksomheds rejse fra start til succes. Alle disse typer af historier tilføjer personlighed og gør dit brand mere menneskeligt.
Historier kan også hjælpe folk med at huske oplysninger bedre, fange deres opmærksomhed og fantasi og gøre dem mere tilbøjelige til at købe dine idéer.
Uanset om du sælger et produkt, en tjenesteydelse eller en idé, køber personen i den anden ende af salget en historie. De vil vide, hvem du er, og hvad du står for, og hvordan dit tilbud vil gøre deres liv bedre. Og de ønsker at kunne stole på, at din historie er sand og præcis.
Storytelling i salget begynder med at vide, hvem du er, og hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Din brand story skal hjælpe køberne med at forstå, hvorfor de skal købe hos netop dig frem for andre – og hvorfor de skal gøre det lige nu.
Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding
Sådan skaber du en brugervenlig hjemmeside
Webdesign tips til mindre virksomheder: Sådan skaber du en brugervenlig hjemmesideEn brugervenlig hjemmeside er afgørende for at tiltrække og fastholde besøgende. I dette indlæg vil vi dele nogle vigtige tips og bedste praksis for at skabe en hjemmeside, der imponerer...
Skab indhold på din hjemmeside, der imponerer og engagerer dine kunder
Skab indhold på din hjemmeside, der imponerer og engagerer dine kunderI en verden, hvor internettet er fyldt med information og konkurrence, er det vigtigt at skille sig ud og tilbyde noget unikt og værdifuldt for sine læsere. Det kan dog være en udfordring, især hvis...
Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?
Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?Stop selling and start telling! Bedre kan det vist ikke siges. Som forbrugere bliver vi dagligt bombarderet med annoncer og salgsbetonet markedsføring og grundet vores stressede hverdag skaber vi også hurtigt...