Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?
Stop selling and start telling!
Bedre kan det vist ikke siges.
Som forbrugere bliver vi dagligt bombarderet med annoncer og salgsbetonet markedsføring og grundet vores stressede hverdag skaber vi også hurtigt afstand disse brands. Annoncerne taler ikke til hjertet. De dækker kun vores konkrete behov her og nu og gør, at vi ikke handler ud fra vores følelser.
Skriver du derimod en storytelling til din målgruppe skaber du nu en bro imellem dit brand og modtageren. Du giver læseren en oplevelse, som tænder et behov, fordi en rigtig storytelling giver læseren kemiske reaktioner i kroppen. Ja du læste rigtigt. Rigtig storytelling skaber kemiske reaktioner i kroppen, som giver os en positiv og ophøjet følelse omkring din historie og branding og kan medføre både større loyalitet, øget markeds- og brand værdi. Vi kan lige pludselig sælge vores ydelser bedre og til en højere pris endda, fordi modtageren har fået empati og medfølelse for vores brand.
Hvad er Magic Juice?
Storytelling til hjertet
Rigtig storytelling skal tage læseren ud på en oplevelsesrejse. Skabe ægte følelser hos modtageren og dette kan gøres med en helt speciel kemisk Magic juice mix. Den indeholder 3 positive ingredienser. Nærmere bestemt 3 hormon ingredienser, som skaber den perfekte følelse til en effektiv storytelling:
-Dopamin
-Oxytocin
-Endorfiner
Disse 3 Magic juice ingredienser i en storytelling er fantastisk til at skabe den rette forbindelse til modtageren og alle stoffer danner vi naturligt i kroppen, når vi oplever noget positivt
Lad os kigge nærmere på disse 3 ingredienser:
Dopamin
Vi kender det alle samme, når vi bliver grebet af en historie. Lad os bruge James Bond som et eksempel. Vi følger James Bond i en biljagt gennem gaderne i Nice og vi kan mærke intensiteten. Hans stirrende øjne, som stift fokuserer på skurken, der ræser afsted foran ham.
Vi sidder med spænding og håber på det bedste. Pludselig lyder et skud og et dæk eksploderer. James Bond kører nu helt på kanten af en stejl klippe og lige ved at styrte ud over kanten. Alle vejret i biografsalen. Vil han klare det?
Her ved vi godt rationelt, at det vil være 2 meget lange timer efterfølgende i biografen, hvis han ikke gør, men alligevel slår vores rationelle hjerne fra og hele salen holder vejret. Du kan næsten høre folk tænke:
“Kom så James Bond. Du kan klare det!”
Tillykke James Bond!
Du har lige fyldt en hel sal med Dopamin og når vi kommer hjem, vil vi huske hver eneste detalje, da Dopamin styrker vores hukommelse, fokus og kreative hjerne. Du har nu fået opmærksomhed fra din læser og vi er meget mere fokuseret på at læse om, hvad der sker og ikke mindst, hvordan det hele ender. Vi skaber det igennem spænding og detaljeret cliffhangers.
Det leder os til næste ingrediens i vores Magic Juice mix. Skabe det menneskelige aspekt overfor læseren. Vi skal mærke James Bond som menneske og føle han er ægte for at tro på historien og oplevelsen.
Nu hælder vi Oxytocin i drinken.
Oxytocin
Dette kaldes også kærlighedsstoffet.
Når Oxytocin frigives i kroppen skabes der følelser som anerkendelse, tillid og kærlighed. Dette er vigtigt i vores cocktail mix, så læseren får empati til din storytelling og opnår tillid og derved anerkender oplevelsen og ikke mindst skaber en følelsesmæssig tilknytning til historien og dit brand. Dette gøres ved at være ærlig og vise menneskelighed og sårbarhed i din fortælling. Her kan vi kigge på vores kære James Bond igen.
I de nye Bond film kører der flere oplevelseshistorier på samme tidspunkt. Både jagten på superskurken, men også en følelsesmæssig kærlighedshistorie og loyalitets historie. Her ser vi den sande James Bond. Oplever hans følelser og ikke mindst ser smerten fra f.eks. hans barndom. Vi forstår ham og føler hans smerte og kærlighed. Vi skaber en forbindelse til hans karakter og pludselig føler vi os selv mere menneskelige og humane ved at sætte os ind i hans verden. Oxytocin raser afsted i kroppen og vi har helt lyst til at give ham et kram og fortælle ham, at alt nok skal blive okay. Vi har nu tændt vores humane kanaler og følelsesmæssigt binder os til James Bond og stoler på historien. Vi er mere generøse overfor historien.
Vi har skabt empati til vores fortæller.
Nu mangler vi bare den sidste ingrediens, som skaber vores Magic drink i en god storytelling.
Endorfiner
Endorfiner udløses i historien igennem humor og sjove oplevelser. Dette skaber et positivt mindset og kreative tanker og samtidig er endorfiner fantastiske til at mindske stress hos modtageren. Denne ingrediens er vigtig for, at det skal være lettere at forholde sig til oplevelsen. Nuuuuu ved jeg ikke om man kan sidde og blive forelsket i James Bond. Men hvis vi tager James Bond filmen med igen, så har han catchlines og andre sjove kommentarer undervejs i filmen, som giver grin sammen med spænding. Disse to ingredienser med dopamin og endorfiner er ren lykkerus for os mennesker. Og så kan man da godt få et lille crush på en lækker mand som James Bond.
Hvad er så udbyttet af god storytelling?
Pas på med din kommunikationsstrategi
Du kan desværre også skabe den modsatte drink i din kommunikation. Den drink indeholder:Kortisol og adrenalin
De 2 stoffer i kroppen skaber nogle helt andre virkemidler:
- Kritisk
- Irritabel
- Intolerant
- Dårlige beslutningsgrundlag
Disse stoffer bliver fremprovokeret ved høje lyde, flashreklamer eller pludselig skift i en oplevelse f.eks. reklamer i en film eller oplevelse. Det er med til at udløse disse stoffer og skaber dermed en anderledes adfærd ved modtageren.
Hvilke kunder vil du helst have knyttet til dit brand?
Tag dit første skridt i dag mod god markedsføring.
Dette leder mig tilbage til starten af dette indlæg.
I en verden med stress og impulser, hvor vi hele tiden bliver vi bombarderet med smarte annoncer og tilbud serverer vi ikke Magic Juice. Tværtimod.
Skab nu god storytelling for dine kunder. Sæt dig sammen med dem rundt om bålet som de gamle indianere. Sæt dem ned og lad dem slappe af, lytte og opleve din gode historie. Det er slet ikke så svært og alle kan gøre det. Bare du husker dette:
Fortæl din unikke historie og husk at gør den spændende med en udfordring (cliffhangers) så du fanger læserens interesse. Ingen gider læse historier, som ikke har en twist eller udfordring. Fortæl med det samme, hvad de kan forvente at læse om, så du fanger deres opmærksomhed.
Beskriv dit brand eller person ærligt og indlevende og skriv, hvordan du løser cliffhangeren. Til sidst kommer vi til det vigtigst at alt. Fortæl udbyttet for læseren. Glem alt om dine ydelser eller produkt, men fokus på, hvad læserens udbytte er at interaktivere med dit brand og dig som person. Gør det i øjenhøjde med læseren, så de kan leve sig ind i oplevelsen og meget gerne med humor eller data alt efter hvilken modtager du taler til.
Få læseren til at tage action med det samme ved at besøge din hjemmeside eller kontakte dig, når du har serveret din storytelling. Det er nu de er allermest modtagelige for dit brand.
Hvis du husker disse råd i din storytelling, så vil du altid skabe noget unikt for modtageren.
Nu serverer du Magic Juice til din kunder.
Har du brug for lære mere om Branding og god storytelling?
Hvis du vil høre mere om storytelling og Magic Juice eller høre, hvordan vi kan hjælpe din brandstrategi med unik storytelling, så ring til vores James Bond i SM Media. Han vil rådgive jer om, hvordan vi vil kunne hjælpe jer til at skabe magi og få loyale og engagerede kunder igennem branding med Storytelling.
Kontakt Carsten Wyrle på tlf. 7060 5659.
Få mere viden på
Læs også
Kontakt os