Off page SEO er en af de vigtigste former for markedsføring for online virksomheder.
Off page SEO henviser til optimering af websider, der ikke er direkte relateret til det websted, du forsøger at markedsføre, men relevant indhold, der ikke bruges af dig eller på dit websted, men som deles frit på internettet, hvilket er med til at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne.
Nogle betegner off page SEO som linkbuilding, men de to er ikke synonyme. Når du fortæller en historie, vil du gerne inkludere fakta, tips og de seneste nyheder fra branchen. Off page SEO kan beskrives på nogenlunde samme måde. “Off Page” henviser til, hvor dit link er placeret på et andet websted.
Med over 1 billion websteder på internettet besøger folk ikke alle websteder, så der er altid potentiale for optimering med en effektiv strategi.
Off page SEO er det, som søgemaskinerne har brug for for at afgøre en sides relevans. Google anbefaler flere handlingsorienterede taktikker for at hjælpe websteder med at forbedre deres off-page SEO, herunder linkbuilding og engagement i sociale medier. I stedet for blot at tale om funktionerne i de enkelte strategier er det vigtigt at holde øje med dine langsigtede mål. Dette vil sikre, at du skaber indhold, der ikke blot forbedrer din off-page SEO, men som også hjælper dig med at nå et overordnet forretningsmål.
Off-page SEO henviser til alle de eksterne, ikke-webbaserede faktorer, der påvirker et givet websteds evne til at ranke højt i søgemaskinerne. Det omfatter ikke kun eksterne links og omtaler (kendt som indgående links), men også ting som antallet af Facebook-delinger eller Tweets, du får, hvor mange YouTube-videoer, der laves om din virksomhed, eller hvor meget trafik din hjemmeside trækker fra andre websteder ved hjælp af widgets på dit eget websted.
Off-page SEO handler ikke kun om at opbygge links eller skabe indhold. Det handler om at overbevise folk om at anbefale, dele og tale om din virksomhed.
Off-page SEO er processen med at optimere dit websteds autoritet i Googles øjne. Målet med off-page SEO er at skubbe dit websted op i Googles rangliste ved at få andre websteder til at linke til det.
Dit eget websted er den vigtigste off-page SEO-faktor. Hvis det er godt skrevet, bruger de rigtige nøgleord og regelmæssigt opdateres med nyt indhold, er du allerede halvvejs til succes.
Off-page SEO er stadig vigtigt i dagens SEO-verden, men det, der har ændret sig, er, hvordan du griber off-page SEO an. I dag kan du ikke bare snyde dig til tops. Du er nødt til at fokusere på en bred vifte af faktorer for at ranke godt – og det omfatter ikke kun links, men også aktivitet fra sociale medier, omtaler, anmeldelser og andre faktorer.
Den anden halvdel af off-page SEO består i at få andre til at linke tilbage til dit websted (eller dine profiler på de sociale medier). Denne opgave er sværere, end det ser ud til. Søgemaskinerne ser links som en tillidserklæring og vil placere dig højere i deres resultater, hvis de ser mange websteder, der linker tilbage til dit websted.
Off-page SEO har to hovedkomponenter:
Indholdsmarkedsføring:
Content marketing er at skabe indhold af høj kvalitet, som din målgruppe ønsker at læse, deltage i, dele og købe fra dig. Det kan være blogindlæg, videoer eller infografikker. Ideen er, at hvis du udgiver tilstrækkeligt overbevisende materiale, vil andre websteder samle det op, linke til det og føre mere trafik tilbage til dit websted. Det er også en måde at positionere dig selv som en autoritetsfigur inden for dit område ved at producere regelmæssigt informativt indhold, som folk gerne vil læse.
Opbygning af links:
Linkbuilding indebærer at skabe links på eksterne websteder, der forbinder til dit eget websted eller indhold. Selv om det kan være en tidskrævende proces, er linkbuilding en af de mest effektive måder at øge både den organiske trafik og søgemaskinernes placering på specifikke søgeord.
Hvorfor er off-page SEO så vigtigt?
Hvis du tænker på en individuel side som et hus, er on-page SEO alt det, du kan gøre inden for husets vægge: optimering af titletags, metabeskrivelser, brug af søgeord, interne links.
Off-page SEO henviser til alt det, du gør uden for disse vægge: gæstepostering, influencer marketing m.m.
Off-page søgemaskineoptimering omfatter alle dine bestræbelser på at øge dit websteds autoritet med links fra andre websteder. Disse kaldes også backlinks af indlysende årsager: de linker tilbage til dit websted fra andre steder på internettet.
Off-page SEO kaldes nogle gange for “off-site SEO”. Det er processen med at optimere dit websted med eksterne aktiviteter, der ikke er direkte relateret til dit websted. Off-page SEO omfatter ting som linkbuilding, indholdsmarkedsføring og markedsføring på sociale medier.
Off-page-aktiviteter, du bør lave
- Gæsteblogging.
- Indlæg på sociale medier.
- Opbygning af links.
- Blogkommentarer.
- Omtale af mærker.
- Optimering af billeder til søgemaskiner.
Gæsteblogging
Gæsteblogging er at skrive på en andens hjemmeside. Du skriver en artikel, og værten offentliggør den. Nogle værter tillader dig måske at inkludere et link eller to i din artikel, mens andre måske ikke gør det.
Du kan også samarbejde med influencers for at promovere dit brand, men det er ikke et krav. Du kan offentliggøre artikler, uden at nogen ved, at de er fra dig.
Gæsteblogging er en off-page SEO-taktik, fordi du ikke har direkte kontrol over indholdet, når du lægger det ud på en andens hjemmeside (bortset fra selve indholdet). Du kan ikke ændre ting som f.eks. webstedets struktur eller kode, der hjælper søgemaskinerne til bedre at forstå, hvad dit indhold handler om. Gæsteblogging er en af de mest effektive metoder til at opbygge links af høj kvalitet til dit websted. Der er dog mange faldgruber ved denne taktik, og det er let at gøre mere skade end gavn.
Her er hvordan du undgår det og sikrer dig, at gæsteblogging virker for dig.
Beslut dig for, hvilken slags websteder du vil gæsteblogge på.
Det første skridt i gæsteblogging er at finde websteder at skrive for. Dette er blevet svært, da nogle blackhat SEO’er har misbrugt denne metode, hvilket betyder, at der er langt færre muligheder derude i dag, end der har været tidligere. Når det er sagt, er der stadig masser af websteder af høj kvalitet, der accepterer gæsteindlæg, hvis de er godt lavet.
To hovedmetoder til at finde potentielle gæsteblogging-muligheder:
1. Søgning efter relevante blogs
Relevante blogs er en no-brainer, når det kommer til muligheder for gæsteblogging. Søg efter blogs inden for din niche og se på det indhold, de udgiver.
Hvis du ønsker at få mere trafik end links, er en nemmere måde at finde relevante blogs på at søge efter lignende websteder ved hjælp af værktøjer som SimilarWeb. Du kan så se, hvilke blogs der sender deres konkurrenter mest trafik, og så kan du tage fat i dem med en opsøgende kampagne.
Find bloggere, der har nævnt dine konkurrenter før.
For at gøre dette skal du blot søge efter “keyword” + “competitor URL” i Google (brug anførselstegn omkring både keywords og URL’er). Dette bør bringe alle artikler frem, der nævner både dit nøgleord og konkurrentens URL.
Ofte vil disse artikler være lister over ressourcer om et emne, så hvis du kigger dem igennem, burde det ikke være alt for svært at komme i kontakt med disse bloggere og tilbyde din hjælp eller spørge, om de vil samarbejde ved at skrive en artikel sammen.
2. Indlæg på sociale medier.
Sociale medier er blevet den vigtigste kilde til trafik, der hjælper hjemmesider med at få en god placering i SERPs. Det handler ikke kun om at dele og engagere sig i dit websteds indhold, men det handler også om at booste off page SEO.
Jo flere delinger du har, jo mere trafik får du. Jo flere delinger du får, jo højere vil dit indlæg blive vist i resultater for søgemaskiner. Jo højere dit indlæg vises på resultaterne, jo flere mennesker vil klikke på det, hvilket fører til et øget antal sociale delinger og trafik. Dette har stor betydning for off page SEO og Google-rangering.
Her er nogle andre grunde til, at sociale medier er vigtige for off-page SEO:
Det hjælper med at opbygge et stærkt brand image ved at sende signaler til søgemaskinerne om, hvor mange mennesker der genkender dit brand eller din virksomhed. Det hjælper også med at øge din organiske trafik og giver dig en bedre eksponering over for nye kunder.
Sociale medier giver dig mulighed for at opbygge stærke relationer med dine følgere, hvilket i sidste ende fører til bedre konverteringsrater og salg.
Sociale medier som Instagram, Facebook, LinkedIn og TikTok er ikke kun de mest populære websteder på internettet i dag, men de er også gode til søgemaskineoptimering. Social Media sites har en tendens til at ranke meget godt i søgemaskinerne for visse nøgleord og sætninger. Selv om disse websteder er gode til SEO, bør du aldrig forsømme dit eget websted. Mange mennesker, der bruger sociale medier-sider, vælger at bruge sociale medier som deres eneste måde at reklamere og markedsføre på. Dette er en dårlig strategi at bruge, når man forsøger at øge sin placering i de store søgemaskiner.
Opslag på de sociale medier hjælper dig også med at vise folk, at du har mange venner online. Hvis du har en konto på et af disse sociale medier, bør du altid sørge for, at der er et link tilbage til dit websted på hvert enkelt af dem. Dette vil hjælpe dine placeringer endnu mere, fordi det vil vise, at du har mange følgere på forskellige websteder.
Der er flere måder, hvorpå indlæg på de sociale medier kan hjælpe med at forbedre SEO på din blog eller dit websted.
Kvalitetsindhold tiltrækker links
Links er stadig et af de mest sigende tegn på, at dit indhold er af høj kvalitet. Dit indlæg på sociale medier kan tiltrække links, når det deles og kommenteres, men også når folk kopierer og indsætter det i deres eget indhold.
Indlæg på sociale medier bliver hurtigt indekseret af søgemaskiner som Google.
Google indekserer individuelle tweets næsten straks efter, at de er blevet offentliggjort. Facebook-sider og tidslinjer på Facebook befinder sig derimod i en gråzone mellem privat og offentligt. Mens individuelle indlæg sandsynligvis vil blive indekseret kort tid efter, at de er blevet lavet, kan det tage længere tid at indeksere en hel tidslinje. Det er bedst at behandle Facebook som om det var et offentligt rum – alt, hvad du poster, kan til enhver tid dukke op i Googles søgeresultater
3. Opbygning af links.
Den vigtigste off-page SEO-faktor er antallet og kvaliteten af de backlinks, der fører til dit websted. Jo mere kvalitet, jo bedre. Selv om det samlede antal backlinks er vigtigt, er relevansen det også. Hvis du f.eks. har et websted om biler, vil et link fra et autoritetswebsted om hunde ikke være lige så værdifuldt som et link fra et autoritetswebsted om biler.
4. Blogkommentarer.
Blogkommentarer er med til at få mere synlighed og trafik til dit website. Når du kommenterer på et blogindlæg, får du do-follow backlinks fra blogsiderne. Backlinks er vigtige, fordi de hjælper med at øge domæneautoritet og sideautoritet. Det hjælper også med indeksering og crawling af dine websider af Googles robotter.
Den største fordel ved blogkommentarer er, at det øger muligheden for at få backlinks. Som følge heraf er det indlysende, at du har større chancer for at øge antallet af dine besøgende og forbedre din hjemmesides placering.
Gode grunde til, at du bør gå efter blogkommentarer som en vigtig del af off page SEO.
Blogkommentarer hjælper med linkbuilding:
Hovedformålet med blogkommentarer er at muliggøre linkbuilding. Den grundlæggende idé er at linke kvalitetsblogs og websteder med lignende indhold og relaterede emner. Ved at gøre dette kan du tiltrække flere besøgende til dit websted, hvilket vil hjælpe dig med at generere nye kundeemner.
Blogkommentarer hjælper med at få kvalitetsbacklinks:
Hvis du ikke bruger backlinks fra gæstepostering, skal du begynde at gøre det nu, da backlinks spiller en afgørende rolle for at øge den organiske trafik på dit websted.
Gæsteblogging er en smart måde at hjælpe din off-page SEO på.
Gæsteblogging kan ske på andres websteder eller blogs i bytte for et link tilbage til dit websted. Dette link kan enten placeres i forfatterbio-sektionen eller bruges til at citere oplysninger i selve indlæggets tekst.
Gæsteblogging: Du skriver en artikel til en andens blog, de offentliggør den på deres websted, og du får et link tilbage til dit websted fra deres. Disse links er gode, fordi du får dem fra websteder, der er relateret til dit eget. Det betyder, at du får værdifulde links fra websteder i din branche, hvilket er med til at fortælle Google, at du er en autoritet på dit område.
Blogkommentarer: Hvis du jævnligt læser andre blogs, kan du overveje at kommentere dem med et link tilbage til din egen blog, der er knyttet til.
5. Omtale af mærket
brand-mentions er ofte det mest oversete aspekt af off-page SEO. Når et firmanavn eller et produkt nævnes online uden et link, betragtes dette som en brand mention. Google ser på disse omtaler som stemmer af tillid til det pågældende websted eller produkt. Jo flere gange et mærke nævnes med en positiv stemning, jo bedre vil dets placering være.
Ved brand-mentions forstås, at et websted nævner dit varemærke uden at inkludere et link. Det kan være alt fra et blogindlæg, der nævner dig som en af deres foretrukne leverandører, til et indlæg på sociale medier, der tagger dig, eller en branchepublikation, der nævner din virksomhed som en af de bedste inden for sit område.
Selv om disse måske ikke giver direkte autoritet og linkværdi, kan de stadig være med til at øge kendskabet til dit brand, hvilket øger trafikken og salget.
Brandmeninger hjælper dig også med at opbygge links, fordi folk vil gerne linke tilbage til dig, hvis du bliver omtalt ofte på andre websteder.
6. Optimer billeder til søgemaskinerne.
Optimering af dine billeder til søgemaskinerne er et andet vigtigt aspekt af off-page SEO. Billeder kan øge din organiske søgetrafik med helt op til 50 %.
Billeder er faktisk et meget effektivt værktøj til at optimere dit indhold. De kan gøre dine artikler og indlæg mere tiltalende, inspirerende og engagerende. Billeder er også meget vigtige med hensyn til søgemaskineoptimering. Når du optimerer et billede til søgemaskiner, vil det sandsynligvis blive vist i Google Billedsøgningsresultater, hvilket betyder, at alle, der søger efter det, kan ende på dit websted eller din blog.
Optimerede billeder kan øge trafikken og konverteringsraten. Faktisk er der meget større sandsynlighed for, at de vises i Google Billedsøgning, når de er optimeret. Derfor skal du gøre alt, hvad du kan, for at få dem rigtigt, ligesom du gør med alle andre elementer, du bruger på dit websted eller din blog.
Som du sikkert ved, bruger Google alt-tags til at afgøre, hvad et billede handler om. Derfor giver det god mening at bruge disse tags til at beskrive indholdet af dine billeder. Du bør også inkludere en beskrivelse af billedet i billedteksten eller den omgivende tekst. Jo flere relevante oplysninger du giver, jo større er chancerne for, at dine billeder vises i Google Billedsøgningsresultater.
Her er nogle tips til optimering af billeder på dit websted:
– Tilføj alt-attributter til dine billeder
– Brug relevante nøgleord til alt-teksten
– Tilføj titelattributter til dine billeder
– Tilføj beskrivende filnavne til billederne
Optimer billeder til søgemaskinerne.
Søgemaskiner kan ikke se billeder som du og jeg, så de bruger Alt-tekst til at forstå, hvad der er i et billede. Det er almindeligt at se navnet på filen blive brugt som Alt-tekst, men det er ikke ideelt for SEO.
Brug i stedet en nøgleordsfrasen, der beskriver billedet, men overdriv ikke. Hvis du skriver et blogindlæg om chokoladekiks, nytter det ikke noget at bruge “cookies” som Alt-tekst, hvis du allerede har brugt det ord i din titel og beskrivelse. Brug noget mere beskrivende, f.eks. “chocolate chip cookies” eller endda “hjemmelavede chocolate chip cookies med valnødder”.
Alt i alt, hvorfor er off page SEO vigtigt, og hvad kan det gøre for din virksomhed
Den største fordel ved off-page SEO er, at det kan forbedre dine siders placering i søgemaskinerne og hjælpe dig med at opbygge et brand. Det har dog også andre fordele, som kan hjælpe dig med at forbedre troværdigheden af dit websted og skabe en bedre oplevelse for alle brugere.
Bedre placering i søgningen
Den primære fordel ved off-page SEO er, at det hjælper med at forbedre dine hjemmesiders placeringer i søgeresultaterne. Jo flere links af høj kvalitet du har til dit websted, jo højere oppe i søgeresultaterne vil dine sider blive vist. Det betyder, at det er lettere for folk, der søger efter oplysninger inden for din niche, at finde dig og engagere sig i dit indhold.
Mere trafik
Stigende placeringer fører også til en stigning i trafikken. Hvis du rangerer højere, vil flere mennesker se dig, når de skriver søgeord i deres browsers søgelinje eller klikker på betalte annoncer. Det giver dig flere muligheder for at tiltrække brugere til dit websted og få dem til at foretage handlinger som f.eks. at udfylde en formular eller foretage et køb.
Opbygning af troværdighed og autoritet
Backlinks af høj kvalitet fra velrenommerede websteder kan være med til at opbygge troværdighed og brand anerkendelse for din virksomhed. Hvis et stort nyhedsmedie for eksempel nævner dit firmanavn i en artikel, vil læsere, der ikke kender dig, være mere tilbøjelige til at stole på det, du har at tilbyde.
Som en af de vigtigste faktorer for at bestemme søgemaskinernes placering er linkbuilding blevet en stadig vigtigere del af søgemaskineoptimering.
Sociale medier er uden tvivl et af de vigtigste værktøjer for en e-handel til at vokse og sprede deres produkter og tjenester. Kraften i sociale medieplatforme som Facebook, TikTok, Instagram osv. kan ikke ignoreres, når det gælder om at promovere dine produkter eller tjenester.
Ud over dette kan sociale medier også hjælpe dig med at opbygge backlinks, hvilket er en fantastisk måde at engagere sig med dit publikum og opbygge en liste over potentielle kunder. Sociale medier som Facebook og Twitter har en enorm brugerbase, og der er millioner af brugere, der regelmæssigt besøger disse sider. Dette giver dig en enorm mulighed for at fremme dine produkter eller tjenester på disse websteder, hvilket i sidste ende vil øge dit salg, din fortjeneste og din forretning.
SEO er meget vigtigt for enhver virksomhed, der ønsker at få succes på nettet. Hvis en virksomhed ikke er aktiv inden for SEO, vil den let blive tabt på nettet, og det kan få alvorlige konsekvenser for virksomheden. Det forstår vi hos SM Media udmærket godt, derfor har vi taget os tid til at specialisere os i SEO.
SM Media hjælper dig med din SEO
SEO er ikke en let opgave, men vi kan godt lide at udfordre os selv og vores samarbejdspartnere, så de kan få succes.
Vi tilbyder vores partnere hjælp med både on-page SEO og off-page SEO. Det betyder, at vi hjælper med alt fra optimering af din hjemmeside, til at hjælpe dig med at finde nye måder at linke tilbage til din hjemmeside på.
Hvis du føler, at du kunne have gavn af vores ydelser, så er du velkommen til at kontakte os, så vi kan drøfte mulighederne sammen.
Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer - Optimer din hjemmeside for at dominere søgemaskinerneVil du forbedre din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne og øge din organiske trafik? At mestre kunsten af On-Page SEO er nøglen til succes. I denne ultimative guide vil vi...
Google Helpful Content Update 2022
Hvordan kan du forberede din hjemmeside eller webshop på den nye store Helpful Content Update Google opdateringGoogle offentliggjorde her i august 2022, at der udrulles en ny stor opdatering fra den 25. august og to uger frem. Opdateringen kommer til at have...
Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!
Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt! Hvis du er en lokal virksomhed, ved du, hvor vigtigt det er at blive fundet i søgeresultaterne. Hvad der ikke er så indlysende er, hvordan man får det til at ske. Lokal SEO kan være forvirrende, men vi er her for at...