SM Media branding logo til menu bar
Helpful content update

Hvordan kan du forberede din hjemmeside eller webshop på den nye store Helpful Content Update Google opdatering

Google offentliggjorde her i august 2022, at der udrulles en ny stor opdatering fra den 25. august og to uger frem. Opdateringen kommer til at have indflydelse på måden, hvorpå mange hjemmesider og webshop tidligere har arbejdet med SEO for at rangere højt på Google.
Opdateringen, som hedder “Helpful Content Update”, lægger stor vægt på kvalitetsindhold frem for tekster, der er skrevet på din hjemmeside udelukket for at nå de høje placeringer.

Flere og flere benytter sig også at tekster, der er skrevet ved hjælp af AI og det er bl.a. disse tekster, som Google forsøger at komme til liv med den nye opdatering. AI tekster er tekst, der er skrevet af et online program, som bliver fodret med søgeord og herefter generer den selv en tekst baseret på netop de valgte søgeord. AI programmer bliver mere og mere intelligente og kan skrive tekster, der ligner at de er skrevet af virkelig personer. Mange bruger dem til blogindlæg og tekster til hjemmesider for en hurtig og nem løsning til at rangere højere på Google med de valgte søgeord.

Hvor vigtig er den nye Google Helpful Content update?

Lige nu og her skal du ikke være bekymret for om din side lever op til de nye ”krav” som Google har sat. Medmindre din side er på engelsk. For i første omgang bliver opdateringen udrullet til alle de engelsksprogede websider, hvor den testes igennem.
Men der er ingen tvivl om, at opdateringen før eller siden kommer til Danmark og derfor er det vigtigt, at du allerede nu tager de første skridt for at undgå at blive straffet af Google. Og ikke blot miste gode placeringer på dine søgeord, men risikere at ryge helt ud af søgemaskinen.

Der kommer opdateringer fra Google flere gange om året og det er både store og de mindre af slagsen. ”Helpful Content Update”, der er rullet ud her i august 2022, er en af de kæmpestore og blive sammenlignet med den store opdatering tilbage i 2011, der hed Panda. Det ændrede hele måden, hvorpå man tidligere havde arbejdet med at få gode placeringer og mange hjemmesider blev straffet hård af Google efter at den havde været forbi. For nogle forsvandt siden helt ud af søgeresultaterne og det krævede et par års hårdt arbejde og et godt greb i pungen at komme tilbage med til de gode placeringer.  
Så det er vigtigt ikke bare at ignorere den nye ”Helpful Content Update” og håbe på, at Google overser ens hjemmeside eller webshop blandt de mange millioner andre. På et tidspunkt så kommer den på besøg og hvis du ikke er med, så er du ude.

Helpful content update google 2022

Hvordan kan jeg forberede min hjemmeside eller webshop på den nye opdatering?

Hvis du allerede nu skriver godt indhold med gode faktuelle informationer til dine kunder på din side, så har du intet at være bekymret over.
Skriver du derimod tekster, der udelukket er for at tiltrække søgemaskinen, så bør du allerede nu begynde at ændre din tilgang til indholdet.

Her er nogle forslag til, hvordan du kan få kvalitetsindhold på din side:

  • Fokuser på at skrive tekster af høj kvalitet, der er relevant for dine kunder.
  • Hold din tekst naturlig og skriv kun, hvad der er relevant for indholdet af den specifikke side.
  • Faktatjek dit indhold inden du offentliggør det. Så du er sikker på, at det er korrekt og ajourført information.
  • Gør brug af din viden indenfor området. Det kan være din ekspertise fra brugen af produktet eller ydelse. Det kan også være beskrivelsen af et sted, som du har besøgt.
  • Sørg for at dine læsere/kunder har fået den hjælp eller viden, som de har behov for efter at have læst dine tekster.
  • Undgå at gentage hvad andre har fortalt om samme emne, men tilføre det noget nyt viden.
  • Undgå for enhver pris at spamme din hjemmeside til med enkelte søgeord.

Det er bedre at have få tekster på din hjemmeside eller webshop, der lever op til den nye Google opdatering end at have en masse fyld tekster, der udelukket er baseret på søgeord og for søgemaskiner.
Husk at du skal altid skal skrive til mennesker og ikke til søgemaskiner.

Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding

Skift ROI tallet ud med personlige markedsføring

Skift ROI tallet ud med personlige markedsføring

Skift ROI tallet ud med personlige markedsføringHvis du som virksomhed har været vant til at lægge dine markedsføringskroner i ROI tal med fuld kontrol over dine målrettede annoncer, så er det nu, at du skal tage fat i dit kreative team i firmaet eller dit bureau. Vi...

læs mere
Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?

Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?

Giver du dine kunder magic juice i din markedsføring?Stop selling and start telling! Bedre kan det vist ikke siges. Som forbrugere bliver vi dagligt bombarderet med annoncer og salgsbetonet markedsføring og grundet vores stressede hverdag skaber vi også hurtigt...

læs mere
Hvordan ser dine kunder din virksomhed?

Hvordan ser dine kunder din virksomhed?

Hvordan ser dine kunder din virksomhed?”Jeg vil gerne have mere salg i min webshop. Hvad skal jeg gøre for at få flere følgere på de sociale medier, så jeg kan øge min omsætning?” Egentlig et meget reelt spørgsmål, som kunne være stillet i et ganske almindeligt online...

læs mere