Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!
Hvis du er en lokal virksomhed, ved du, hvor vigtigt det er at blive fundet i søgeresultaterne. Hvad der ikke er så indlysende er, hvordan man får det til at ske. Lokal SEO kan være forvirrende, men vi er her for at hjælpe! Her er en oversigt over, hvad du skal vide.
Lokal SEO hjælper folk med at finde din virksomhed online. Lad os for eksempel sige, at nogen søger efter “Italiensk restaurant Aarhus” eller ”Hyggelig Café Aarhus – hvad finder de så? Hvis du tilbyder noget, der er relevant for deres behov, og hvis du ligger i nærheden, hjælper det med at sikre, at din virksomhed kommer frem i søgeresultater.
Lokal SEO på den måde at, når dine folk søger efter lokale virksomheder, som din virksomhed ved hjælp af Google, finder de nærliggende butikker/virksomheder, som tilbyder det som de søger på. Hvis du f.eks. driver en kaffebar i København, kan folk, der søger efter “kaffebarer i nærheden af mig”, finde dig ved at søge på Google Maps eller ved at bruge søgeresultaterne på Google.
I takt med at flere og flere forbrugere bruger mobile enheder til deres søgninger, bliver det vigtigere for virksomheder, der ønsker at nå ud til lokale kunder, at være synlige på Google Maps.
Lokal SEO sikrer også, at din virksomhed vises på andre relevante websteder på hele internettet.
Det er processen med at optimere dit websted til brugere på en bestemt geografisk placering. Det er afgørende for lokale virksomheder, der ønsker at øge deres online synlighed, generere mere salg og udvikle deres forretning.
Lokal SEO omfatter både on-site og off-site aktiviteter. On-site-aktiviteter omfatter alle de ændringer, du foretager på din hjemmeside, som hjælper søgemaskinerne til bedre at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og hvordan det skal rangere på Google. Off-site-aktiviteter omfatter dine bestræbelser på at promovere dit websted, opbygge links og øge din autoritet hos søgemaskinerne, så kort sagt er det alle aktiviteter du foretager dig rundt om din hjemmeside, for at skabe trafik ind til din hjemmeside.
Hvis du er ejer af en lokal virksomhed, ved du sikkert allerede, hvor vigtigt det er for potentielle kunder at finde din virksomhed online. Men vidste du, at næsten 50 % af de personer, der foretager en lokal søgning på deres smartphone, besøger en butik inden for 1 dag? Eller at 34 % af de forbrugere, der søgte efter noget i nærheden, endte med at foretage et køb i butikken?
Disse statistikker viser, at optimering af din online tilstedeværelse til lokale søgninger kan hjælpe med at øge offline-salget.
I løbet af denne blog vil vi tale om nogle vigtige faktorer, der er afgørende for at få succes med med denne del af SEO arbejdet.
Derudover vil du efter denne guide have den fulde forståelse i hvad lokal SEO er, og hvordan det kan være vigtigt for din virksomhed.
De faktorer vi vil gennemgå:
1. Google My Business optimering.
2. Sørg for, at NAP er konsistent.
3. Optimer din hjemmeside til Lokal SEO.
4. Content med et lokalt fokus.
5. Anmod om lokale anmeldelser fra kunder.
6. Opbyg kvalitetslinks til din hjemmeside.
1. Google My Business optimering
Lokal SEO er et hurtigt voksende og konkurrencepræget område. Det er også den mest effektive måde at få dit hjemmeside til at blive set af lokale kunder i dit område.
Det indebærer at gøre krav på og optimere din Google My Business, hvilket er vigtigt, hvis du vil vises i kortresultater (Google Maps), som du kan se i billedet nedenfor. Det omfatter også opbygning af citeringer (omtale af din virksomheds navn, adresse og telefonnummer på andre websteder) samt opnå anmeldelser og links fra andre websteder, der er lokale i dit område.
En af de vigtigste ting, du kan gøre, er at optimere din Google My Business (GMB)-liste.
Google My Business er trods alt den platform, der hjælper lokale virksomheder med at blive opdaget på Google Search og Maps.
Så det er vigtigt at gøre krav på din virksomhed og optimere din liste med nøjagtige oplysninger.
Sådan gør du det:
Gå til google.com/business, og log ind eller opret en ny konto.
Klik på “Kom på Google”.
Indtast dit virksomhedsnavn. Hvis det allerede findes, skal du vælge det fra listen og følge verifikationsprocessen.
Hvis ikke, skal du klikke på “Opret nu” og udfylde alle de obligatoriske felter på siden. Sørg for at udfylde så mange oplysninger som muligt – herunder åbningstider, kontaktoplysninger, produkter og tjenester osv.
2. Sørg for, at NAP er konsistent
NAP er en forkortelse for navn, adresse og telefonnummer. Det er en af de vigtigste oplysninger for lokal SEO, bl.a. fordi Google bruger den til effektivt at verificere en virksomhed.
Når du er på jagt efter at opbygge citater (og det bør du være), er NAP den måde, hvorpå du bliver opført på listen. Derfor skal du sørge for, at din NAP er så konsekvent som muligt.
Som lille virksomhed skal du udnytte enhver mulighed, der kan hjælpe dig med at nå dine mål. Lokal SEO er en af de muligheder, der kan give dig gode resultater, hvis det gøres rigtigt.
Hvorfor er konsistens vigtig?
Google ønsker at give de bedst mulige resultater. Det betyder ikke blot at vise den rigtige virksomhed i søgeresultaterne, men også at give nøjagtige kontaktoplysninger. Hvis du ikke har gjort dig umage med nøjagtigheden, hvorfor skulle Google så vise dine oplysninger?
NAP er heller ikke kun vigtigt for Google. Bing bruger det som en ranking faktor, og det samme gør andre lokale søgemaskiner og kataloger. Selv Apple Maps er afhængig af NAP-data, og derfor er det så vigtigt, at din virksomhed har en fuldt optimeret Apple Maps-liste.
Inkonsistente NAP-data kan skabe problemer med dine placeringer i lokale søgninger eller forhindre dig i at blive placeret overhovedet. Det kan også forvirre forbrugerne og føre til tabte muligheder, når de ikke kan finde din adresse eller dit telefonnummer online, eller når de ringer til det forkerte nummer.
3. Optimer din hjemmeside til Lokal SEO.
Som tidligere nævnt er lokal SEO en praksis, der går ud på at øge fysiske virksomheders synlighed i lokale søgeresultater på Google. Hvis du har et fysisk sted og ønsker at blive fundet i søgeresultaterne i din by, kan det hjælpe din virksomhed med at skille sig ud blandt et hav af konkurrenter.
Optimeringen er anderledes end ved traditionel SEO. Traditionel SEO fokuserer på at få besøgende til dit websted, mens lokal SEO fokuserer på at få kunderne ind ad døren til din virksomhed. Du skal huske på nogle få ting, når du optimerer til det, som f.eks, skal du sørge for, at dit indhold passer til søgeres hensigt (det, de leder efter), og at du giver de rigtige NAP-oplysninger (navn, adresse og telefonnummer) på hele nettet.
Hvorfor er lokal SEO vigtigt?
Tænk på, hvor mange gange du bruger Google hver dag. Forestil dig nu, hvor mange gange folk søger efter virksomheder som din virksomhed. Du er måske ikke klar over det, men det sker oftere, end du tror! Mange af disse søgninger sker, når folk er på farten og leder efter noget specifikt. Måske har nogen brug for at spise frokost eller ønsker at finde en frisør i nærheden, inden de tager hjem fra arbejde. Uanset hvad det er, de leder efter, vil de sandsynligvis tage deres telefon frem og søge efter det lige der og nu.
“Nær mig”-søgninger er vokset enormt i løbet af de seneste par år – 150 % alene i løbet af de sidste to år – ifølge Google.
4. Content med et lokalt fokus
En vigtig komponent i vellykket kampagne – og et grundlæggende princip i internetmarkedsføring generelt – er indhold (content).
Markedsføring af indhold og SEO går hånd i hånd. De er begge vigtige dele af en indgående markedsføringsstrategi, der har til formål at tiltrække, engagere og glæde dine potentielle kunder.
Så hvad er lokalt indhold? Det handler om at undersøge og skrive indhold, der er relevant for din målgruppe baseret på, hvor de befinder sig.
Dit website har brug for informativt og overbevisende indhold, der ikke blot engagerer dine kunder, men også viser Google, at du er en autoritet inden for dit område. Her er et par måder at gøre netop det på.
Gør din hjemmeside mobilvenligt. Googles algoritme favoriserer mobilvenlige hjemmesider frem for sider, der ikke er det, fordi mobilbrug har overhalet desktopbrug i de fleste dele af verden. hjemmesider, der fungerer godt på mobile enheder rangerer højere end dem, der ikke gør det. Hvis du ønsker at opbygge en effektiv indholdsstrategi for lokal SEO, er det afgørende at have en hjemmeside, der ser godt ud på smartphones og tablets såvel som på stationære og bærbare computere.
Skab overbevisende indhold til din blog. En fremragende måde at demonstrere ekspertise inden for din branche på er ved at blogge om den regelmæssigt – en eller to gange om ugen (nogen gange mere).
5. Anmod om lokale anmeldelser fra kunder
Hvorfor er det vigtigt at anmode om lokale anmeldelser fra kunder?
Tja, for det første er det gratis, og du kan få dem over hele internettet. Ser du, når en kunde skriver en anmeldelse af din virksomhed på Google, er den anmeldelse som en tillidserklæring. Google lægger mærke til disse anmeldelser og vil rangere dig højere end andre virksomheder i dit område, der ikke har så mange eller ingen anmeldelser.
Lokale anmeldelser er afgørende for at få din virksomhed til at vokse. Faktisk stoler 84 % af forbrugerne lige så meget på online anmeldelser som på en personlig anbefaling. Derfor er det vigtigt, at du har en proces til at anmode om lokale anmeldelser fra kunderne.
Online anmeldelser hjælper dig med at blive bemærket af potentielle kunder og skabe organisk trafik til dit websted. De skaber også troværdighed, så nye kunder føler sig trygge ved at købe hos dig eller bruge dine tjenester.
Jo flere positive kundeudtalelser du har, jo bedre vil dine placeringer i søgemaskinerne være. Det skyldes, at Google tager hensyn til, hvor mange positive anmeldelser du har, når det skal bestemme, hvor din virksomhed skal vises i søgeresultaterne.
Hvordan kan du anmode om lokale anmeldelser fra kunder?
For at anmode om lokale anmeldelser fra kunder skal du blot spørge! Du bør bede dine kunder om at efterlade en anmeldelse, næste gang de foretager et køb hos dig eller bruger din service. Du kan enten lave et skilt til at hænge op i din butik og bede folk om at skrive en anmeldelse online eller sende en e-mail til tidligere kunder og bede dem om at skrive en anmeldelse online.
Du kan sende dem en opfølgende e-mail, efter at de har købt noget i din butik eller brugt en af dine tjenester. Hvis nogen f.eks. køber et par sko i din onlinebutik, kan du sende dem en e-mail, når købet er gennemført, og spørge, om de er tilfredse med deres køb. Hvis det er tilfældet, skal du bede dem om at skrive en onlineanmeldelse på Google eller Facebook om deres oplevelse.
6. Opbyg kvalitetslinks til din hjemmeside.
De fleste mennesker forbinder backlinks med SEO. Det skyldes, at der lægges stor vægt på at opbygge links for at øge rang og synlighed i søgninger. Der er dog andre grunde til, at backlinks er vigtige for lokal SEO. De forbedrer kvaliteten af dit lokale indhold og dermed kvaliteten af din virksomheds online omdømme.
Besøgende, der finder lokale virksomhedswebsteder via Google-søgning, klikker sjældent på det første link, de ser i deres resultater. De er mere tilbøjelige til at klikke på flere links, indtil de finder det, de ønsker. Hvis du vil have dem til at klikke på dit websted, skal du bevise, at det har værdi.
Dit websted kan bevise sin værdi ved at levere originale oplysninger, der besvarer søgerens forespørgsel, og derefter ved at levere nyttige eksterne links (eller backlinks) for at forbedre oplevelsen yderligere.
Lokal SEO handler om at skabe en engagerende og informativ oplevelse for brugere, der søger efter lokale virksomheder som din virksomhed online. Kvalitetsindhold er afgørende for disse bestræbelser, ligesom det er vigtigt at sikre, at dit indhold når ud til så mange mennesker som muligt gennem deling på sociale medier og andre distributionskanaler.
Mens de fleste virksomheder vil være tilfredse med at optimere deres websted til søgemaskinerne og promovere det via sociale mediekanaler, er der andre måder at sikre, at dit websted bliver bemærket online.
Hvorfor er det vigtigt at opbygge kvalitetsbacklinks til dit websted?
Backlinks er en af de vigtigste rankingfaktorer, når det kommer til SEO. Jo flere kvalitetsbacklinks du har, der linker til dit websted, jo højere vil dit websted ranke på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Søgemaskinebrugere er mere tilbøjelige til at klikke på et resultat, der har mange kvalitetsbacklinks, der peger direkte til det.
Hvordan kan du opbygge links til dit websted?
For at opbygge kvalitetsbacklinks skal du lave opsøgende arbejde. Start med at oprette en outreach-liste over bloggere og websteder, der er relateret til din niche. Kontakt derefter hver enkelt blogger individuelt, hvor du præsenterer dig selv og spørger, om de vil have et forslag til linkbuilding fra dig. Hvis de er enige, skal du sende bloggeren et forslag til linkbuilding, der beskriver en specifik idé til et indlæg, der skal promovere deres blog med et link tilbage til dem.
Konklusion
En lokal SEO-kampagne kan hjælpe dig med at få mere trafik fra søgemaskinerne og fra brugerne, og den kan hjælpe dig med at opbygge dit brand. Sammenlignet med andre teknikker vil sådan en kampagne tage mindre tid at vise resultater.
Selv om der er mange fordele ved at bruge lokal SEO til din virksomhed, vil jeg gerne fremhæve nogle af de vigtigste af dem.
Det vil hjælpe dig med at øge dit salg og din indtjening. De fleste mennesker søger efter produkter eller tjenester ved hjælp af deres smartphones, tablets eller andre enheder, før de træffer en købsbeslutning. Ifølge eksperter foretrækker 80 % af alle mobilbrugere at bruge deres mobile enheder til at søge efter alt, hvad de ønsker, i stedet for at bruge deres computere.
Små virksomheder kan målrette kunderne mere præcist end store virksomheder. De kender deres kunder, deres præferencer og ved, hvad der er vigtigt for dem. Lokal SEO er med til at gøre din virksomhed synlig for disse kunder.
Det har lavere konkurrence sammenlignet med global SEO. Dette gør det lettere at ranke i lokale søgeresultater, da færre websteder konkurrerer om den samme plads på Googles første side. Mange SEO eksperter betragter lokal SEO som en vigtig del af deres online markedsføringsstrategi på grund af den høje konverteringsrate og store ROI tal.
Det bedste ved det hele er, at det er meget omkostningseffektivt sammenlignet med andre markedsføringsmetoder som PPC eller markedsføring på sociale medier. Med lokal SEO behøver du ikke at bruge meget på at få backlinks af høj kvalitet eller betale nogen for at administrere dine PPC-annoncer. Det eneste, du behøver, er godt indhold og kvalitetsciteringer (omtale af dit virksomhedsnavn på andre relevante websteder).
Brug for en samarbejdspartner?
Lokal SEO kan være en stor mundfuld, især når man skal have det lavet, sammen med andre vigtige SEO opgaver, udover sine allerede vigtige daglige opgaver. Dog ændre det ikke på at det kan være alt afgørende for fysiske og lokale virksomheder/butikker. at få det placeret ind i ens strategi/markedsføring planer.
Kontakt SM Media, for at få en samarbejdspartner, som kan hjælpe dig. med at få dig frem på Google indenfor lokal SEO. Vi har en kompetent team af SEO-specialister, som i samarbejde med dig vil skabe gode resultater, samt komme frem til det mål, du har for din virksomhed.
Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer
10 Afgørende On-Page SEO-faktorer - Optimer din hjemmeside for at dominere søgemaskinerneVil du forbedre din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne og øge din organiske trafik? At mestre kunsten af On-Page SEO er nøglen til succes. I denne ultimative guide vil vi...
Google Helpful Content Update 2022
Hvordan kan du forberede din hjemmeside eller webshop på den nye store Helpful Content Update Google opdateringGoogle offentliggjorde her i august 2022, at der udrulles en ny stor opdatering fra den 25. august og to uger frem. Opdateringen kommer til at have...
Få tips til at forbedre din on-page SEO
On-page SEO hjælper dit websted til at blive vist i Googles resultater for specifikke forespørgsler.Hvad er On-Page SEO? Det anses for at være et af de vigtigste aspekter af SEO. Hvis dit websted ikke vises i Googles søgeresultater med virksomhedens søgeord, bliver...