SM Media branding logo til menu bar
On page SEO Blog header

On-page SEO hjælper dit websted til at blive vist i Googles resultater for specifikke forespørgsler.

Hvad er On-Page SEO? 

Det anses for at være et af de vigtigste aspekter af SEO. Hvis dit websted ikke vises i Googles søgeresultater med virksomhedens søgeord, bliver du ikke fundet. 

On-page SEO er en hjørnesten i alle effektive SEO-kampagner. Det sikrer, at dit websted er korrekt konfigureret, og at det ikke modtager sanktioner for problemer, som du kan rette op på. Det hjælper dig også med at forstå, hvilke problemer dit websted kan have, og hvad du kan gøre for at løse dem.

Søgemaskineoptimering (SEO) er processen med at påvirke websiders udseende i søgeresultater på en måde, der sandsynligvis vil forbedre webstedets placering i søgeresultater for specifikke søgeord. 

SEO er en komplet digital markedsføringsstrategi, der fokuserer på at skabe trafik og konvertere besøgende til kunder. SEO indebærer ikke hacking eller leg med kode. Det betyder at bruge SEO-principperne til at forbedre synligheden af dit brand, dine produkter, dine tjenester og dit websteds indhold i søgemaskinernes øjne. 

Med andre ord, hvis du ønsker, at dit websted skal dukke op først i Google, når nogen søger på et bestemt begreb. 

Forbedring af din on-page SEO betyder, at du skal gøre dit websted så søgemaskinevenligt som muligt. Det gør du ved at sørge for, at hver side på dit websted er så rig som muligt med søgeordsrigt indhold. Dette omfatter titlen, metabeskrivelsen og indholdet på hver side. Du skal også sikre dig, at de søgeord, du har valgt at medtage på dit websted, er relevante, og at indholdet på dit websted er i overensstemmelse med disse søgeord.

Følgende er nogle af de vigtigste komponenter i on-page SEO:

Interne links, søgeordsforskning, optimering af indhold, optimering af metatags, sidetitler og -beskrivelser, sideindlæsningshastighed, tilgængelighed (sikre, at alle brugere har adgang til indholdet) og filnavne samt design af brugergrænsefladen.

Blog Post Off page SEO

Sådan opnår du on-page SEO 

On-page SEO er en række små tiltag, som du kan foretage, og som gør dit websted lettere at finde for Google. 

  1. Sørg for, at dit websted er optimeret til søgemaskiner 
  2. Analyser dit websteds arkitektur og bestem, hvad der er vigtigst for søgemaskinerne 
  3. Kontroller HTML’en på dit websted og sørg for, at den følger Googles anbefalinger 
  4. Optimer indholdet på dit websted for både mennesker og søgemaskiners robotter

Nøgleord er grundlaget for On-Page SEO

Grundlaget for en effektiv SEO-kampagne er dine søgeord. Hvis du ikke har dem, skal du begynde at finde dem. Den bedste måde at gøre dette på er ved at bruge Google Keyword Planner.

For at finde de rigtige søgeord til dit websted skal du bruge følgende oplysninger:

  • Dit websted navn
  • Den type indhold, som du vil oprette (f.eks. blogindlæg, produktbeskrivelse osv.)
  • Målgruppen for dit websted

Undgå disse 6 SEO-synder på siden

On-page SEO er vigtigt, men det er nemt at begå disse almindelige fejl, som kan skade dine resultater. Hvis du vil undgå dem, skal du bruge disse SEO-tips og retningslinjer for on-page SEO.

  • Overoptimer ikke dit websted med tonsvis af søgeord og overdrevent indhold.
  • Undgå at bruge redirects.
  • Lav ikke duplikeret indhold, medmindre du har en god grund til det.
  • Sørg for, at dit websted er mobilt og responsivt. 
  • Sørg for, at du bruger de rigtige metatags for hver side på dit websted.

Husk på, at SEO er en rejse, ikke en destination. Det er en løbende proces med raffinering, optimering og forbedring. Dit websted vil aldrig være perfekt, og du bør altid holde din side opdateret med Googles standard. 

Titel-tags 

Title tags er det første, som Google kigger på, når de beslutter, om et resultat skal vises eller ej. Titeltags vises i Googles søgeresultater og hjælper folk til hurtigt at forstå, hvilket indhold der findes på dit websted.

Hvis du ønsker at ranke for termer relateret til din virksomhed, er det vigtigt, at dit title tag indeholder termer relateret til din virksomhed. Du kan bruge nøgleord, sætninger og endda varemærker. Når du gør dette, hjælper det Google med at forstå, hvad siden handler om, og at folk vil finde værdi i indholdet.

En anden strategi er at inkludere et billede sammen med dit title tag, som man kan klikke på for at se mere om, hvad siden har at tilbyde. Det er en god idé altid at inkludere en form for tekst i dit title tag, så folk ved, hvad de klikker på. Teksten bør være relevant for selve billedfilen eller for emnet for webstedet.

Det sidste råd er at holde dine title tags korte og præcise, hvis det er muligt. Hvis en bruger skal læse en masse titler igennem, før brugeren finder hvad de lide, går de måske videre uden at klikke videre, fordi det var for meget arbejde.

Blog Post Off page SEO

H1, H2, H3 Overskrifter 

H1-, H2- og H3-overskrifter er de vigtigste dele af dit indhold. De bruges af søgemaskinerne til at afgøre, hvilke områder af indholdet der er mest relevante for en given søgeforespørgsel. Du kan bruge disse overskrifter som pejlemærker til at markere forskellige afsnit i dit indhold.

Tilføj overskrifter og underoverskrifter til dit indhold

En overskrift er en overskrift på øverste niveau, der indeholder en eller flere underoverskrifter. Overskriftsniveauer er vigtige på dit websted, fordi de hjælper Googles robotter med at forstå emnet for hver side. Du vil sandsynligvis også opdage, at brugerne af dit websted foretrækker overskrifter, der er organiseret i niveauer på dit websted.

Her kan du se, hvordan du kan tilføje overskrifter og underoverskrifter til dit indhold:

  • Tilføj en overskrift til en side: h1>Title of First Heading Level/h1>
  • Tilføj en underoverskrift til en side: h2>Title of Second Heading Level/h2>
  • Tilføj en h3-overskrift: h3>Title of Third Heading Level/h3>
  • Tilføj et h4-overskriftsniveau: h4>Title of Fourth Heading Level/h4>
  • Tilføj et h5-overskriftsniveau: h5>Title of Fifth Heading Level/h5>

Interne links 

Interne links er links fra en side til en anden side på det samme websted. Der findes et par forskellige typer interne links, men de tjener alle samme formål: at hjælpe søgemaskinerne med at forstå strukturen på dit websted, og hvor de kan finde dit indhold.

Interne links er afgørende for SEO, da de gør det muligt for søgemaskinerne at forstå, hvordan dit websted er opbygget, og hvilke sider der svarer til hinanden. Ved at linke mellem de enkelte sider på dit websted kan det gøre det lettere for folk at navigere rundt på dit websted og finde relevant indhold.

Backlinks fra andre websteder 

Backlinks er en af de vigtigste faktorer i SEO. De hjælper Google med at placere dit websted højere i søgeresultaterne. Jo flere backlinks du har, jo højere kan dit websted ranke på Google.

Nogle af de mest effektive ting, du kan gøre for at få backlinks, er at indsende dit websted til kataloger, deltage i sociale medier og blogging og dele indhold på flere platforme.

Blog Post SEO

Tips til at forbedre din on-page SEO og ranke højere i Google:

Gør brug af mikroindhold for at forbedre læsbarheden af dit websted

Husk på, at brugerne forventer, at indholdet indlæses hurtigt, så du bør tænke over, hvordan brugerne interagerer med indholdet på dit websted. For at forbedre læsbarheden af dit websted kan du gøre brug af mikroindhold. 

Hvad er mikroindhold?

Mikroindhold er kort indhold i mundrette bidder, der kan optimeres af Google. På en side med en bilanmeldelse kan du f.eks. inkludere et “thumbs up”-ikon, et “thumbs down”-ikon og en kort anmeldelse af bilen. Alle tre eksempler kan optimeres 100 % af Google.

Lad være med at overoptimere

Overoptimering er, når du inkluderer flere nøgleord og nøgleudtryk i dit indhold, end det er nødvendigt. Det sker ved et uheld, fordi søgeordsforskning er en upræcis videnskab. Men du kan overoptimere dit indhold ved et uheld, hvis du ikke er forsigtig.

Googles algoritmer er blevet klogere med erfaringen. De har lært, hvilke typer sider der har tendens til at ranke godt for specifikke søgeord og sætninger, og de lægger ikke for meget vægt på statistik over søgeordbomber. Det betyder, at du kan ligge højt og stadig have et kvalitetswebsted, hvis du ikke går over gevind med søgeord og andre taktikker.

Brug en backlink-profil af høj kvalitet

Et backlink er en forbindelse mellem to sider på dit websted, der er relateret til hinanden ved hjælp af et fælles søgeord eller en fælles sætning. Hvis en person på dit websted f.eks. linker til en anden side på dit websted, der har meget med biler at gøre, vil Google måske betragte dette backlink som et bevis på, at din anden side er relevant.

At have en kvalitetsbacklink profil betyder, at man har nogle få backlinks, men lad være med at overdrive. Google straffer ikke websteder, der har nogle få backlinks af lav kvalitet, så længe de har et stort antal backlinks af høj kvalitet.

Her kan du se, hvordan du kan opbygge en backlinkprofil for dit websted:

  • Find websteder, der er relevante for dit emne, og som du gerne vil have til at linke til dit websted.
  • Find domænenavnene (URL’erne) for disse websteder ved hjælp af et værktøj som Fetch.co.
  • Opret et regneark med en kolonne for hvert domæne, du har fundet.
  • I den første celle i hver række i dit regneark skal du tilføje URL’en for det pågældende domæne.
  • Indsend din URL til backlink-udvekslinger som Interlink, Buzz Stream og Interspire.
  • Find andre websteder, der linker til de domæner, du har indsendt, og tilføj dem til din backlinkprofil.

Endelig skal du sørge for at holde øje med dit websteds generelle sundhed ved at være opmærksom på antallet af besøgende, du modtager, hvor længe de bliver på dit websted, og de handlinger, de foretager sig efter at have besøgt dit websted. På den måde kan du holde øje med eventuelle problemer, før de bliver til problemer.

Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding

10 Afgørende On-Page SEO-faktorer

10 Afgørende On-Page SEO-faktorer

10 Afgørende On-Page SEO-faktorer - Optimer din hjemmeside for at dominere søgemaskinerneVil du forbedre din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne og øge din organiske trafik? At mestre kunsten af On-Page SEO er nøglen til succes. I denne ultimative guide vil vi...

læs mere
Google Helpful Content Update 2022

Google Helpful Content Update 2022

Hvordan kan du forberede din hjemmeside eller webshop på den nye store Helpful Content Update Google opdateringGoogle offentliggjorde her i august 2022, at der udrulles en ny stor opdatering fra den 25. august og to uger frem. Opdateringen kommer til at have...

læs mere
Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!

Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!

Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt! Hvis du er en lokal virksomhed, ved du, hvor vigtigt det er at blive fundet i søgeresultaterne. Hvad der ikke er så indlysende er, hvordan man får det til at ske. Lokal SEO kan være forvirrende, men vi er her for at...

læs mere