Sådan skaber du en brandidentitet?
Når vi snakker om branding drejer det sig om at skabe din identitet.
Kigge på sit brand som var det en person og beskriv den person du oplever.
Denne person vi være dit brand, som din målgruppe skal kunne identificere sig med.
De skal skabe forbindelse til dit brand igennem egenskaber, karakteristika og identitet.
Dette vil hjælpe dig til at differentiere dig og få anerkendelse på markedet!
Find dit marked
For at skabe den rigtige branding for din virksomhed er du først nødt til at kigge på det marked du henvender dig til. Hvad er der af konkurrenter på markedet og hvad gør dem stærke og hvor har de deres svagheder.
Mange tror at være konkurrencedygtig handler om pris sætning af sine ydelser. Det er ikke tit ikke løsningen. Som forbruger vil vi gerne kunne relatere til det produkt vi køber.
Her kan vi kigge på nogle af de største brands i verden som Nike, Apple og Coca Cola. Deres brand er en historie og deres markedsføring er storytelling. De fortæller en historie omkring deres værdier, hvor vi som forbruger kan relatere og få en følelse af vi kan være en del af en kultur ved at bruge deres brand.
En af mine favoritter er Lóreal da deres catchphrase er så rammende for forbrugeren: “Because you’re worth it” Det rammer lige I hjertet på forbrugeren. Vi vil gøre noget godt for os selv og skabe noget for os selv. Vi vil skabe en identitet ligesom dit brand skal gøre.
Denne identitet skal være unik og differencerer sig fra din konkurrenter. Når du kender det dine konkurrenters svagheder og din målgruppe kan du begynde, at arbejde på din branding.
Når vi arbejder med branding er der 3 hoved områder, som definere din branding:
Vær synlig og præcis i hvad du vil tilbyde.
Det er vigtigt at du skaber synlige karakteristika og egenskaber for dit brand. Hvad er det som dit brand tilbyder og hvorfor er det unikt i forhold til dine konkurrenter. Hvilke specielle oplevelser får jeg som forbruger ved at bruge dit produkt eller ydelser? Her er det især vigtigt at lave en grundig konkurrentanalyse på markedet.
Giv dit brand en identitet.
Skab din person ud fra hvilken målgruppe du ønsker at henvende dig til. Det vigtigste ved branding er at forstå hvem du vil tale til og tale i deres sprog. Ikke dit men i deres. Når du skal fortælle om dit brand skal du være klar over hvem du er og hvilke værdisæt du arbejder ud fra. Det kan lyde meget langhåret med det er det egentlig ikke. Når du kender din målgruppe, så kan man sagtens skabe en brandingstrategi som er målrettet dem ud fra farver, font, udtryk og eksponering i sin markedsføring. Det hele handler om at vide hvad som tænder noget positivt i din målgruppe.
Vær unik!
For at dit brand og historie skal modtages positivt er du nødt til, at skabe noget unikt for forbrugeren. Dette vil resultere i større loyalitet ved dine kunder og skabe øget brandværdi og i sidste ende skabe øge økonomisk value for dine kunder, så du har mulighed for, at tage mere for dine produkter. Når du finder det sweetspot hvor du er unik på markedet i forhold til dine konkurrenter vil du også skabe en influencer verden hvor dine kunder sælger din produkter for dig til andre som de tænker også vil kunne identificere sig med dit brand.
Branding er, hvordan din målgruppe opfatter dig!
Underkend ikke vigtigheden af at brande dig selv.
I verden idag er det så nemt at tilgå produkter og ydelser. Der mangler ikke muligheder for forbrugeren. Der hvor du skaber et marked for dig er igennem branding, da vi som mennesker handler ud fra følelser og der kan et brand være yderst værdigfuldt.
Derfor skab et brand, som taler direkte til din målgruppe. Fortæl dem hvad du gerne vil kendes for. Skab en unik oplevelse for dem igennem din potionering på markedet. Dette gøres igennem deres oplevelse af dig via storytelling, farver, logo, design og endda måden du får dem til at føle på ved at opleve dig.
Vi har som forbruger en tendens til at holde fast ved de brands som vi kender, da vi har tillid til dem. Det er en “sikker” investering. Derfor er din branding utrolig sårbar hvis ikke du skaber den rette værdi for kunden. Opbyg tillid til dit brand igennem måden du fortæller din historie på.
Tillid er nemlig et nøgleord mange glemmer i deres branding. Vi som mennesker handler ud fra 2 grundparametre:
Undgå smerte og skabe glæde for os selv.
Derfor vil alle vores handlinger i livet være baseret grundlæggende på følelser. Hvis jeg er usikker holder jeg mig fra det. Hvis der er tillid til dit brand vil det overvejes sammen med de andre muligheder om hvem der vil bringe størst værdi for mig som forbrugeren. Der vinder du ved at være unik.
Derfor er en vigtig del i din branding også at lave en god og solid markedsføringsstrategi. Hvis du ikke har en velovervejet plan og strategi for måden at markedsføre dig på og lave den rigtige storytelling, så vil dit brand være næsten ligegyldigt.
Branding er historien og markedsføringen er storytelling
Intern branding
Branding er også ekstrem vigtigt internt i en organisation samt intern markedsføring. Fastholdelse af medarbejdere og tiltrække nye. Som medarbejder vil vi gerne kunne relatere til dit brand ligesom en kunde. Jeg plejer at spørge mine kunder om følgende:
Hvordan beskriver dine medarbejder din virksomhed, når nogen spørger dem om hvad de laver til hverdag?
Intern branding er desværre noget som mange virksomheder glemmer at have fokus på, da konkurrencen på markedet kan være hård og derfor lægges energien i at ramme kunder på markedet. Dette kan være ekstrem omkostningsfuldt for virksomhederne, da medarbejderne nemmere vil have lyst til at forlade en virksomhed, hvis de ikke kan identificere sig med dit brand eller svært at tiltrække nye stærke medarbejdere.
Skal hvis dit brand være stærkt?
- Hvis du skal til at brande dig selv så tænk over følgende:
- Definer dig selv igennem dine værdisæt som virksomhed eller produkt.
- Design dit brand ud fra den historie du gerne vil fortælle til din målgruppe.
- Giv dit brand sjæl og personlighed som hvis det var en person.
OG HUSK:
Vær oprigtig og ærlig!
Vis din kompetencer som unikke muligheder med begejstring og engagement.
Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding
Sådan skaber du en brugervenlig hjemmeside
Webdesign tips til mindre virksomheder: Sådan skaber du en brugervenlig hjemmesideEn brugervenlig hjemmeside er afgørende for at tiltrække og fastholde besøgende. I dette indlæg vil vi dele nogle vigtige tips og bedste praksis for at skabe en hjemmeside, der imponerer...
Hvorfor din virksomhed har brug for en webshop udover sociale medier
Hvorfor din virksomhed har brug for en webshop udover sociale medierI en verden, hvor sociale medier er blevet en integreret del af vores hverdag, er det ikke underligt, at mange virksomheder vælger at sælge deres produkter direkte via disse platforme. Men er det nok?...
Skab indhold på din hjemmeside, der imponerer og engagerer dine kunder
Skab indhold på din hjemmeside, der imponerer og engagerer dine kunderI en verden, hvor internettet er fyldt med information og konkurrence, er det vigtigt at skille sig ud og tilbyde noget unikt og værdifuldt for sine læsere. Det kan dog være en udfordring, især hvis...