SM Media branding logo til menu bar
Back to basic markedsføring

af | jun 14, 2022

Skift ROI tallet ud med personlige markedsføring

Hvis du som virksomhed har været vant til at lægge dine markedsføringskroner i ROI tal med fuld kontrol over dine målrettede annoncer, så er det nu, at du skal tage fat i dit kreative team i firmaet eller dit bureau. Vi skal nemlig til at tænke i andre baner end vi har gjort de sidste mange år. Back to basic og igen få fingrene godt ned i mulden. Det er nu, at vi skal tilbage til igen at se kunden i øjnene og skabe den personlige forbindelse.

Google Ads ændres den 30. juni

Den første store ændring indenfor full control marketing er allerede lige rundt om hjørnet. De fleste har længe været klar over, at Google annoncering som vi har været vant til i flere år her den 30. juni, ikke længere giver dig fuld kontrol over, hvordan dine annoncer ser ud online.

Hvor du tidligere og stadig her indtil den 30. juni, selv kunne bestemme, hvordan dit budskab skal fremstå i dine Google Ads, så vil det fremover være Google, der tager beslutningen for dig.

Ud fra op til 15 forskellige overskrifter og 4 beskrivelser samt et utal af undersidelinks, så sammensætter Google nu dine Ads. Det betyder, at Google tager beslutningen for dig i forhold til, hvordan dit budskab skal fremstå overfor dine potentielle kunder.

 

Tredjepartscookies forsvinder

Den anden store ændring kommer snigende i 2023. Men ændringen bevirker, at det allerede nu er oplagt at tænke din markedsføring ind i nye baner. I 2023 fjerner Google tredjepartscookies, som betyder, at du ikke længere kan spore dine besøgende på tværs af platforme. Vi har allerede set det med Safari og Firefox, der har været firstmovers inden for privatlivs politikken online.

Har du lagt hele din markedsføringsstrategi ind på målrettet annoncering via 3. parts cookies, så er det nu, at du skal smide en kasse med sodavand, en kæmpe bowl med matadormix på bordet og samle en flok kreative folk, der kan fylde væggen med post it notes for, hvordan I som virksomhed skal nytænke jeres markedsføring.

Det ikke så skidt, at det ikke er godt for noget

Vi kan som virksomhed nemt lulle os ind i det sikkerhedsnet i vores markedsføring, der udelukket består af rene skarpe målrettede annoncer uden at tænke over, hvor forskelligt vi som mennesker modtager budskabet. Med de nye tiltag, så får vi igen muligheden for at tage vores kreative kasket på og tænke mere over vores kunder som enkeltstående individer. Nu skal vi møde vores online kunder ligesom de bliver mødt over disken hos deres lokale købmand.

Vi skal som online virksomhed tilbage til at skabe en personlig forbindelse til vores kunder og det gør vi igennem den mere personlige markedsføring, igennem storytelling og ved at lytte til vores kunder. Hvad er deres behov og deres værdigrundlag for at skulle handle i din virksomhed.

Jeg personligt ser det som en positiv udvikling. Vi har altid godt af at blive rusket lidt en gang imellem og tænke nye baner ind i vores måde at drive virksomhed. Det sker ofte, at der er en tendens til at blive lidt for ”vi gør som vi plejer”.

Verden er i en stor forandring. Corona har også været en stor faktor i vores måde at ændre vores tilgang til verden, både som familie og som enkeltpersoner. Vi har fået nye vaner ind under huden og derfor er det også vigtigt, at vi som virksomhed ændrer vores tilgang til vores kunder og dermed nytænker vores markedsføring. Sæt dig ned, lyt til dine kunder og tag de kreative briller på. Find ud af, hvordan du rammer din markedsføring ind i hjertet i stedet for udelukkende på diagrammer og tal. Start med at bygge din nye bro til dine kunder allerede i dag.

Få mere viden på

Læs også

Kontakt os