SM Media branding logo til menu bar
Blog post header Linkbuilding

Sådan skaber du de rigtige links! Den ultimative guide til linkbuilding!

Hvad er linkbuilding?

Ligesom mange andre aspekter af SEO er linkbuilding en proces med rangering og indtjening, der drejer sig om at linke din hjemmeside til relevante og kvalitets websteder.

For at sige det enkelt er linkbuilding processen med at bygge links, der vil give dig links tilbage.

Det er også kendt som “linkbuilding”, “SEO-linkbuilding” eller “link-erhvervelse.”

Linkbuilding er processen med at erhverve hyperlinks fra andre websteder til dine egne. Et hyperlink (normalt bare kaldet et link) er en måde for brugere at navigere mellem sider på internettet. Søgemaskiner bruger links til at crawle internettet og de gennemgå links mellem de enkelte sider på din hjemmeside, og de vil gennemgå links mellem hele hjemmesider.

Jo flere relevante websteder af høj kvalitet, der peger på dit websted, jo højere vil dit websted rangere i Google og andre søgemaskiner. Hvis du bruger Googles søgeordsplanlægningsværktøj til at se på søgeordssøgevolumen, vil du bemærke, at søgeordsidéer er grupperet i annoncegrupper, der indeholder temaer og koncepter.

Blog post Linkbuilding

Hvilket links er gode og hvilke links er dårlige

Hvis du f.eks. kiggede på søgeordet “golf”, får du undergrupper som “golfbaner”, “golfudstyr”, “golfinstruktion” og så videre. Hver af disse undergrupper består af nøgleord, der har lignende betydning – de er semantisk relaterede. Dette skyldes, at når du skriver en forespørgsel i Google, søger deres algoritme efter sider, der er semantisk relateret til din forespørgsel.

Når du f.eks. søger efter “golf”, vil Google gerne returnere resultater om golfbaner, udstyr og instruktion, fordi det er sandsynligt, at en person, der søger efter udtrykket “golf”,

Links ses som stemmer, så flere stemmer (backlinks) kan øge din placering.

Fordi links er så vigtig en faktor i Googles algoritme, har mange webmastere forsøgt at manipulere søgeresultater ved at bygge kunstige links til deres websteder.

For at bekæmpe denne type spam udviklede Google en algoritme kaldet Penguin, som sænker placeringen af ​​websteder, der bruger manipulerende taktik til at erhverve links. Det er derfor, det er så vigtigt kun at fokusere på kvalitetslinks, når du bygger din linkprofil.

Hvorfor er linkbuilding så vigtigt?

Linkbuilding er en væsentlig del af din SEO-strategi, og det er noget, du skal være opmærksom på hver dag.

Hvis du vil rangere bedre og få mere målrettet trafik fra søgemaskiner, skal du få flere links fra hjemmesider af høj kvalitet.

Fordi Google er den mest brugte søgemaskine, er modtagelse af links fra deres webindeks en af ​​de bedste måder at få dem til at genkende og værdsætte dit websted.

Linkbuilding er vigtigt, fordi det er en vigtig faktor i, hvordan Google rangerer websider. Google bemærker på deres websted, at:

“Generelt kan webmastere forbedre rangeringen af ​​deres websteder ved at øge antallet af websteder af høj kvalitet, der linker til deres sider.”

Kort sagt bør dit mål være at have så mange websteder, der linker til dit websted som muligt. Jo flere relevante, kvalitetswebsteder, der linker til dit websted, jo højere vil din placering i Google være.

Hvorfor er linkbuilding vigtigt? Med ét ord: trafik. Forbedring af dit websteds SEO kan have en reel indflydelse på din virksomheds bundlinje. Hvis du rangerer højere i søgeresultaterne, får du flere klik og flere besøgende. Og flere besøgende betyder normalt flere salg eller kundeemner eller en hvilken som helst metric, du sporer for dit websted.

Du er sikkert klar over, at backlinks er vigtige for dit websted.

De hjælper med at forbedre dine placeringer, men ved du, hvorfor linkbuilding er vigtigt? Google bruger links til at bestemme autoriteten af ​​en side og kvaliteten af ​​en hjemmeside.

Så er linkbuilding vigtigt?

Kort sagt, ja. Links er stadig utroligt vigtige for SEO, og det er højst usandsynligt, at dette vil ændre sig foreløbig. Dette skyldes, at links stadig er en af ​​de bedste måder at måle kvaliteten og populariteten af ​​dit websted.

Sådan bygger du links

Der er mange måder at bygge links på, nogle mere effektive end andre.

Nogle af de mest effektive måder at bygge links på er gæsteindlæg, anmeldelser og især influencer marketing. At få links fra influencers er ofte lettere sagt end gjort, men det er muligt, hvis du ved hvordan.

Det vigtigste at huske, når du bygger links, er, at du aldrig skal sigte mod at få dine links fra sider, der ikke er relateret til din niche.

Så hvis du vil bygge links til et websted om computere, ville det være bedre at få links fra en it-blog end en rejseblog.

Prøv også at undgå at få links fra webmapper og linkfarme af lav kvalitet. De kan skade din SEO-indsats mere end hjælpe dem.

Den bedste måde at få relevante backlinks på er at skrive gæsteindlæg til blogs, der accepterer dem. Du får adgang til en ny målgruppe og vil også være i stand til at inkludere et eller to egne backlinks i teksten (ankerteksten er det søgeord, du forsøger at rangere efter).

Linkbuilding bør altid ske som en del af en større marketingstrategi. Det skal gøres naturligt og kun de steder, hvor dine kunder kommer til at se det.

Der er to grundlæggende typer links: nofollow og dofollow.

Dofollow-links er den mest almindelige type link, og de overfører autoritet (også kendt som “linkjuice”) til det websted, de linker til.

Nofollow-links passerer ikke nogen autoritet, men de har stadig deres egen værdi (mere om det nedenfor).

Du kan se, om et link er nofollow eller dofollow ved at klikke på det og se på din browsers statuslinje, når du holder markøren over det. Et dofollow-link vil kun vise destinations-URL’en, men et nofollow-link vil have rel=”nofollow” i statuslinjen.

Opbygning af en god backlink-profil er afgørende, hvis du vil have bedre placering på søgemaskinerne.

Sådan kommer du i gang med at bygge dine egne links:

At bygge links til dit websteds interne sider vil også hjælpe bots med at opdage, crawle og indeksere dem, mens de opbygger autoritet til at hjælpe dem med at rangere i søgeresultaterne på samme tid. Når der henvises til hjemmesiden, er en efterfølgende skråstreg efter værtsnavnet valgfri, da den fører til det samme indhold (“https://example.com/” er det samme som “https://example.com”).

For stien og filnavnet vil en efterfølgende skråstreg blive set som en anden URL (signalerer enten en fil eller en mappe), f.eks. er “https://example.com/fish” ikke det samme som “https:// eksempel.com/fisk/”.

Når man arbejder med WordPress, kan der ofte opstå 404 Page Not Found-fejl, når et nyt tema er blevet aktiveret, eller når omskrivningsreglerne i .htaccess-filen er blevet ændret. Når du støder på en 404-fejl i WordPress, har du to muligheder for at rette den.

Hvis du bruger en brugerdefineret struktur, skal du kopiere eller gemme den brugerdefinerede struktur et sted.

Rediger din .htaccess-fil, så den indeholder de korrekte RewriteRule-direktiver:

Hvis WordPress ikke automatisk kan omdirigere dig, skal du klikke her for at indtaste din permalink-struktur manuelt.

Blog Post Off page SEO

Strategier for Linkbuilding

Nu hvor vi har gennemgået, hvad linkbuilding er, og hvorfor det er så vigtigt, lad os liste nogle af de mest effektive linkbuilding-strategier.

Planlægning: Før du begynder din linkbuilding-kampagne, skal du planlægge, hvad din strategi vil være. Dette vil hjælpe dig med at holde dig på sporet og undgå at lave fejl undervejs.

Indhold er nøglen: Sørg for, at dit indhold er værdifuldt og interessant. Det er den nemmeste måde at få links fra websteder på.

Sørg for, at dit indhold er værdifuldt og interessant. Det er den nemmeste måde at få links fra websteder på.

Målrettede backlinks: Vælg websteder, der er relevante for din niche og vil tilføje værdi til dit websted.

Søgeordsforskning: Ud over dit hovedsøgeord skal du også inkludere dine underoverskrifter og long-tail søgeord.

Bundlinie

Når det kommer til linkbuilding, bliver det ikke vigtigere end dette:

Hvis du ignorerer denne del af din SEO-strategi, gør du din kampagne en bjørnetjeneste, og du vil sandsynligvis gå glip af en masse værdifulde links.

Vi anbefaler at investere tid og kræfter i linkbuilding til din SEO-strategi.

Med en sund linkbuilding-strategi kan du rangere bedre på søgemaskineresultatsider (SERP’er) og tjene mere trafik fra Google.

Det kan være tidskrævende at lave en linkbuildingstrategi, vi har derfor hos SM Media valgt at være eksperter indenfor området og har et team, som står klar til at hjælpe dig, med at få kvalitetslinks ind til din hjemmeside. Kontakt os i dag, så finder vi frem til den strategi der passer bedst til dig.

Se flere artikler og få ny viden indenfor kommunikation og branding

Google Helpful Content Update 2022

Google Helpful Content Update 2022

Hvordan kan du forberede din hjemmeside eller webshop på den nye store Helpful Content Update Google opdateringGoogle offentliggjorde her i august 2022, at der udrulles en ny stor opdatering fra den 25. august og to uger frem. Opdateringen kommer til at have...

læs mere
Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!

Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt!

Guide til lokal SEO og hvorfor det er så vigtigt! Hvis du er en lokal virksomhed, ved du, hvor vigtigt det er at blive fundet i søgeresultaterne. Hvad der ikke er så indlysende er, hvordan man får det til at ske. Lokal SEO kan være forvirrende, men vi er her for at...

læs mere
Få tips til at forbedre din on-page SEO

Få tips til at forbedre din on-page SEO

On-page SEO hjælper dit websted til at blive vist i Googles resultater for specifikke forespørgsler.Hvad er On-Page SEO?  Det anses for at være et af de vigtigste aspekter af SEO. Hvis dit websted ikke vises i Googles søgeresultater med virksomhedens søgeord, bliver...

læs mere